Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
KUP BILET
Dido and Aeneas (Dydona i Eneasz) to pierwsze dzieło dramatyczne „brytyjskiego Orfeusza” – Henry’ego Purcella. Okoliczności powstania tej trzyaktowej opery do libretta Nahuma Tate’a spowijają jednak mroki historii. Oryginalny rękopis zaginął. Brak też pewności co do tego, czy prawykonanie opery w Chelsea w 1689 roku nie było w istocie wznowieniem wystawianego już wcześniej spektaklu. Pewnym jest natomiast, że w XX wieku dzieło to zyskało należytą sławę i stało się jedną z najczęściej nagrywanych oper sprzed epoki Mozarta.
Podstawą dla jednego z najgenialniejszych utworów angielskiego baroku jest historia tragicznej miłości Dydony i Eneasza, przekazana w Wergiliuszowej Eneidzie. Henry Purcell zdołał zaś przełożyć na język dźwięków dramat postaci i różnorodność emocji bohaterów. W niewielkiej pod względem rozmiarów formie kompozytor mieści bogactwo symboliki starożytnej opowieści o sile miłości i przeznaczenia.
Nie dziwi fakt, iż Dido and Aeneas jest uznawana za pierwszą angielską operę narodową. W doskonale skonstruowanym libretcie świat mitu łączy się z lokalną tradycją. Śródziemnomorską scenerię uzupełniają rysunki postaci (wiedźm i czarownic) bliższe opowieściom brytyjskim i irlandzkim, zaś w samej muzyce odnaleźć można cały wachlarz obowiązujących w tym czasie w Europie form i technik. Purcell dba bowiem o muzyczną różnorodność, doskonale integrując wzory francuskie i włoskie z angielskim folklorem.
Marta Dziewanowska-Pachowska
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ NATALIA KOZŁOWSKA
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
CHOREOGRAFIA ANNA KORBOLEWSKA
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK
INSPICJENTKA TATIANA HEMPEL-GIERLACH
OBSADA
OBSADA PROLOGU
FEBUS MICHAŁ JANICKI
PIERWSZA NEREIDA MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ-RODEK
DRUGA NEREIDA IWONA LUBOWICZ
WENUS ANETA ŁUKASZEWICZ
WIOSNA MARTA BOBERSKA
PIERWSZA PASTERKA AGNIESZKA KOZŁOWSKA
DRUGA PASTERKA JOANNA TALARKIEWICZ
ON GRZEGORZ ŻOŁYNIAK
ONA MARTA SCHNURA
OBSADA OPERY
BELINDA MARTA BOBERSKA
DYDONA ANETA ŁUKASZEWICZ
DRUGA DAMA AGNIESZKA KOZŁOWSKA
ENEASZ MICHAŁ JANICKI
CZAROWNICA MAŁGORZATA BARTKOWSKA
PIERWSZA WIEDŹMA MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ-RODEK
DRUGA WIEDŹMA / DUCH IWONA LUBOWICZ
MARYNARZ JAKUB A. GRABOWSKI
TANCERZE ANNA KORBOLEWSKA, JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ, SŁAWOMIR GREŚ
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA