AGNIESZKA KOZŁOWSKA

Agnieszka Kozłowska. Fot. Wojciech Olszanka

Sopran, solistka Polskiej Opery Królewskiej pełniąca równolegle funkcję asystenta reżysera. Jest też pedagogiem w klasie śpiewu solowego w ZPSM II stopnia przy ulicy Bednarskiej w Warszawie.

Absolwentka Państwowego Liceum Muzycznego w Szczecinie w klasie skrzypiec oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie Krystyny Pakulskiej (dyplom z wyróżnieniem). Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki. W lutym 2021 roku uzyskała stopień doktora sztuki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Sceniczny debiut operowy Agnieszki Kozłowskiej przypadł jeszcze na lata studenckie, kiedy to na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu artystka wykonała partię Papageny w operze Czarodziejski flet W.A. Mozarta. Udany debiut młodej śpiewaczki zaowocował rolą Basi w wodewilu Cud mniemany, czyli Krakowiacy i górale J. Stefaniego oraz partią Młodej Galiny w operze Galina M. Landowskiego. Partię tę z powodzeniem prezentowała podczas wydarzenia Expo 2000 w Hanowerze oraz podczas gościnnych występów poznańskiego zespołu Teatru Wielkiego w Heilbronn w Niemczech.

Od marca 2001 do sierpnia 2017 sopranistka była jedną z czołowych solistek Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie zadebiutowała partią Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta. Dyrektor Stefan Sutkowski powierzył jej następnie wykonawstwo wielu znaczących ról mozartowskich, wśród których znalazły się: Konstancja w Uprowadzeniu z seraju, Pamina w Czarodziejskim flecie, Zuzanna w Weselu Figara, Zerlina w Don Giovannim, Sandrina w La finta giardiniera, Rosina w La finta semplice, Fortuna w Il sogno di Scipione, Der Weltgeist w Die Schuldigkeit des ersten Gebots, Amital w dziele Betulia Liberata, partia sopranu w Requiem oraz w Grabmusik i Davide penitente (DOM).

Śpiewaczka obdarzona jest sopranem liryczno-koloraturowym, który predestynuje artystkę do prezentowania walorów głosowych w repertuarze barokowym, belcantowym, romantycznym oraz współczesnym. Z tego powodu na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej z powodzeniem występowała jako Adina w Napoju miłosnym G. Donizettiego, Elvira we Włoszce w Algierze, Semiramida w Semiramidzie oraz Amenaida w Tankredzie G. Rossiniego, Anusia w Wolnym strzelcu K.M. von Webera, Zofia w Halce S. Moniuszki, Serpilla w Scene buffe A. Scarlattiego, Second woman w Dido and Aeneas H. Purcella oraz Betsy w operze Henryk VI na łowach K. Kurpińskiego.

Poza macierzystym teatrem śpiewaczka występowała na scenie Opery Nova w Bydgoszczy, gdzie wykonywała niezwykle trudną tytułową partię w operze Lakmé L. Delibes’a, Opery Bałtyckiej w Gdańsku w emblematycznej partii Gildy w operze Rigoletto G. Verdiego, na scenie Opery na Zamku w Szczecinie jako Adela w wieczorze Bal u księcia Orłowskiego J. Straussa oraz podczas plenerowego koncertu Królowe nocy, dedykowanego Marcelinie Sembrich-Kochańskiej w 150. rocznicę urodzin. W listopadzie 2017 roku wzięła udział w prapremierze opery L. Możdżera Imanuel Kant w Operze Wrocławskiej, gdzie wcieliła się w rolę Milionerki. Prawykonanie opery znanego polskiego jazzmana skłoniło śpiewaczkę do rozważań na temat interpretacji roli Milionerki w kontekście panujących trendów kompozytorskich w polskiej operze współczesnej, które zawarła w obszernej i znakomicie ocenionej pracy doktorskiej.  

Występowała również na estradzie Filharmonii Narodowej, gdzie pod batutą Antoniego Wita wykonywała partie Księżniczki, Ognia i Słowika w operze Dziecko i czary M. Ravela oraz Te Deum K. Kurpińskiego. Koncertowała z Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Poznańską, Filharmonią Szczecińską, Operą i Filharmonią Podlaską, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Brandenburger Symphoniker oraz z Sinfoniettą Wuppertal. Z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej odbyła liczne tournée zagraniczne, koncertując w Japonii, Libanie, Omanie, Szwajcarii, Niemczech, Francji i Hiszpanii. Śpiewaczka rozwijała solową działalność koncertową na terenie Wielkiej Brytanii, gdzie dawała recitale solowe liryki wokalnej, m. in dla Derby Chamber Music Society.

Artystka jest sceniczną partnerką znakomitego polskiego tenora Bogusława Morki, z którym z powodzeniem wystąpiła u boku José Cury w koncercie José Cura i jego goście w Zabrzu.

Sopranistka jest laureatką konkursów wokalnych w Polsce (III nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach) i za granicą (II nagroda oraz nagroda specjalna w formie kontraktu z Opernhaus Halle na partię Królowej nocy w operze Czarodziejski flet W. A. Mozarta na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Passau w Niemczech). Z rąk ministra kultury Waldemara Dąbrowskiego otrzymała wyróżnienie za wybitne osiągnięcia artystyczne.

Od października 2017 śpiewaczka jest solistką Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie, gdzie usłyszeć ją można jako: Kasię w operze Nędza uszczęśliwiona M. Kamieńskiego, Second woman w operze Dido and Aeneas H. Purcell’a, Zerlinę w Don Giovannim, Armindę w La finta giardiniera oraz Papagenę w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta, Serpillę w Scene buffe A. Scarlattiego, a także Serpinę w La serva padrona G.B. Pergolesiego. Z uwagi na duże sceniczne doświadczenie i umiejętności artystki oraz świetną znajomość sztuki aktorskiej powierzono jej także funkcję asystenta reżysera.

 

Fot. Wojciech Olszanka