ANETA ŁUKASZEWICZ

Aneta Łukaszewicz, fot. M. Czerski

Mezzosopran. Z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza (2004). Za wyróżniające wyniki w nauce otrzymywała stypendium Ministra Kultury.

W trakcie studiów rozpoczęła działalność koncertową, biorąc udział w wykonaniach dzieł oratoryjnych Bacha, Haendla, Vivaldiego, Pergolesiego, Mozarta, Rossiniego, Moniuszki, Szymanowskiego i Mahlera. W repertuarze operowym zadebiutowała na Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie partią Filipiewny w studenckiej realizacji Eugeniusza Oniegina P. Czajkowskiego (2001). Grała także Cornelię w Juliuszu Cezarze Haendla, Marcelinę i Cherubina w Weselu Figara Mozarta, Volpina w Aptekarzu Haydna, Lolę w Rycerskości wieśniaczej Maschaniniego.

W latach 2004-2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie wykonywała partie w operach C. Monteverdiego (Amor i Damigella w Koronacji Poppei oraz Melanto w Powrocie Ulissesa do Ojczyzny), W. A. Mozarta (Dorabella w Cosi fan tutte, Giacinta w La finta semplice oraz Annio w Łaskawości Tytusa), G. Verdiego (Giulietta w Il finto Stanislao (Un giono di regno)), L. Janáčka (Karolka w Jenůfie) oraz B. Matuszczak (Jona w Prometeuszu). W 2015 roku brała udział w prapremierze opery L. Możdżera Immanuel Kant jako Pani Kant. Z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej gościła w teatrach w Szwajcarii, Hiszpanii i Japonii. Występowała także Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, wcielając się w rolę Fiołkuszy w Katii Kabanowej L. Janáčka w reżyserii Dawida Aldena, pod kierownictwem Tomasa Hanusa.

Z powodzeniem występuje w repertuarze kameralnym i pieśniarskim. Wykonuje pieśni Mozarta, Chopina, Moniuszki, Schumanna, Schuberta, Brahmsa, Paderewskiego, Mahlera, Musorgskiego, Ravela, Szymanowskiego, Schönberga, Berga. W 2015 roku wystąpiła w Operze Lwowskiej z recitalem pieśni I. J. Paderewskiego. W czerwcu 2016, wraz z Krzesimirem Dębskim i Orkiestrą Filharmonii Lwowskiej pod batutą W. Syvokhipa, wystąpiła w specjalnym koncercie pod patronatem Marszałka Senatu RP „W hołdzie Paderewskiemu” z okazji podjęcia przez Senat Rzeczpospolitej Polskiej uchwały rocznicowej w 75. rocznicę śmierci kompozytora. Natomiast we wrześniu 2017 wzięła udział w prawykonaniu Cyklu wariacji na głos solowy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną K. Dębskiego z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Baltica.

Występowała u boku znakomitych artystów, takich jak Michael Chance i Emma Kirkby. Współpracowała z orkiestrami Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Świętokrzyskiej, Dolnośląskiej, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeusz” pod dyrekcją A. Duczmal, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Concerto Avenna, Concerto Polacco, Sinfonia Viva, z zespołami Pirma Vista i I Solisti di Varsavia, Koncertową Orkiestrą Wojska Polskiego oraz Filharmonią im. R. Traugutta. Gościła na wielu festiwalach m.in. Letnim Festiwalu Kompozytorów Polskich i Festiwalu Pieśni Europejskiej w Warszawie, Dolnośląskim Festiwalu Muzycznym, Międzynarodowym Festiwalu Odkrywamy Paderewskiego we Lwowie, polskiej edycji festiwalu La Folle Journée/Szalone Dni Muzyki oraz na festiwalu Warszawska Jesień (2016, udział w polskim prawykonaniu opery La Malentendu Panisellego).

W dorobku ma szereg nagrań płytowych, m.in. Małej mszy uroczystej G. Rossiniego (2005), Staub und Schatten sind wir… M. Bembinowa (2006) oraz kolęd w aranżacjach T. Radziwonowicza (Polskie Radio, 2011). Wielokrotnie brała udział w nagraniach dzieł Stanisława Moryty, wykonując m.in. Rapsod na mezzosopran i orkiestrę (2001) i msze (2007). Jej solowa płyta zawierająca cztery cykle pieśni S. Moryty w jej wykonaniu otrzymała nominację do Fryderyka (2008).

Od 2017 roku jest solistką Polskiej Opery Królewskiej.

 

Fot. Maciej Czerski

Zapisz się na newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).