MARTA BOBERSKA

Marta Boberska. Fot. Sz. Łaszewski

Sopran. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Podczas studiów była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta Miasta St. Warszawy.

W latach 1994–2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Na deskach tego teatru wykonała ponad 40 partii solowych w operach W. A. Mozarta, G. Rossiniego, G.F. Haendla, C. Monteverdiego, H. Purcella, G. Verdiego, J. Blowa, G. Rossiniego, D. Cimarosy, A. Scarlattiego, J.B. Lully’ego, A. Campry, jak również wiele partii oratoryjnych w dziełach J.S. Bacha, G.F. Haendla i innych. Współpracowała także m.in. z Operą Narodową (Widma oraz Verbum nobile S. Moniuszki), Narodową Operą Łotewską w Rydze (Czarodziejski flet W.A. Mozarta), Opera Nova w Bydgoszczy (Mesjasz G.F. Haendela), Operą Krakowską (Così fan tutte W.A. Mozarta, Zemsta nietoperza J. Straussa). W sezonie 1998/1999 kreowała rolę Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta pod dyrekcją J.C. Malgoire’a m.in. w Théâtre des Champs Elysées w Paryżu. Natomiast w Teatrze Powszechnym w Warszawie partnerowała K. Jandzie w sztuce Maria Callas – lekcja śpiewu.

Prowadzi aktywną działalność koncertową, występując w repertuarze kameralnym i oratoryjno-kantatowym. Współpracuje z wieloma zespołami i wykonawcami muzyki dawnej, wykonuje też muzykę współczesną (m.in. prawykonanie cyklu pieśni Marijn Simons w Finlandii w 2003 roku). Współpracuje z Polskim Radiem (koncerty, recitale oraz nagrania archiwalne). Występowała pod batutą takich dyrygentów jak J. Maksymiuk, J. Krenz, A. Wit, K. Kord, W. Michniewski, J. Kaspszyk, T. Strugała, A. Straszyński, T. Bugaj, T. Wojciechowski, Ch. Hogwood, F. Bruggen, J.-C. Malgoire, H. Rilling, M. Zilm, M. Plasson, Ł. Borowicz, J.M. Florêncio, K. Bumann, R. Silva, M. Dworzyński.

Występuje w teatrach i salach koncertowych w kraju i zagranicą, m.in. w Niemczech, Francji, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Finlandii, Japonii, Omanie, USA, Libanie, Ukrainie, Rosji. Brała udział w wielu festiwalach (m.in. Festiwal Beethovenowski, Wratislavia Cantans, Chopin i jego Europa, Muzyka w Starym Krakowie, Festiwal Goldbergowski, Muzyka w Zabytkach Warszawy, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Al Bustan Festival, Festival van Vlaanderen Brugge, Two Days & Nights of New Music Odessa).

Ma w swoim dorobku wiele nagrań płytowych, m.in. J.A. Hasse – Zenobia, G.F. Haendel – Imeneo, K. Forster – Vanitas vanitatum, J. Peri – Euridice, M. Mielczewski – Opera omnia, G.G. Gorczycki – Opera omnia, S.S. Szarzyński – Opera omnia, D. Scarlatti – Tetide in Sciro, J. Strauss – Zemsta nietoperza, G. Mahler – Symphony No. 8, S. Moniuszko – Msze (Vol. 1 i 2). Nagrywała również dla radia i telewizji oraz filmu (muzykę J.A.P. Kaczmarka w obrazach A. Holland oraz ścieżki dźwiękowe w filmach m.in. A. Wajdy).

Była wielokrotnie nominowana do nagród muzycznych, m.in. do Paszportu Polityki (2000, 2001 i 2002) oraz do nagrody Fryderyk (1999, 2000, 2001, 2002, 2005).W 2009 roku Fryderykiem został wyróżniony album Msze S. Moniuszki z jej udziałem. Została odznaczona przez Prezydenta Rzeczypospolitej Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi oraz otrzymała Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Od 2017 roku jest solistką Polskiej Opery Królewskiej.

Fot. Sz. Łaszewski