Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
KUP BILET
BILETY WYPRZEDANE
Choć Alessandro Scarlatti jest znany głównie z oper o poważnej tematyce, to nawet w nich nie stronił od komizmu. Ów słynny kompozytor częstokroć wplata w dramatyczną fabułę parodystyczne sceny, co nadaje swoistą lekkość jego utworom. W katalogu twórczości Scarlattiego znajduje się również szereg niezależnych komicznych scen operowych. Pełniły one funkcję żartobliwego przerywnika, realizowanego w antraktach poważnego przedstawienia. Tego typu intermedia zakładały najczęściej uczestnictwo dwójki solistów, którym towarzyszyła niewielka orkiestra.
Te krótkie formy dramatyczne – mimo zmiany swej funkcji oraz warunków ich realizacji – nie straciły na aktualności. W żartobliwych scenach i dialogach odzwierciedlone zostają bowiem ludzkie charaktery i przywary. Zaś miłosne nieporozumienia, zazdrość, zdrada i podstęp to elementy, które nadają uniwersalny charakter tego typu twórczości.
„W końcu lat siedemdziesiątych […] dowiedziałem się o istnieniu rękopisu, zawierającego intermedia komediowe Alessandro Scarlattiego z przełomu wieku XVII i XVIII, w Sächsisch Landesbibliothek w Dreźnie. Szczęśliwym trafem, w niezbyt odległym czasie, bawiłem przejazdem w tym gościnnym mieście i dzięki uprzejmości miejscowych bibliotekarzy-muzykologów, otrzymałem, drogą wymiany na nieznane im rękopisy polskie, mikrofilm 10 intermediów na dwa głosy z towarzyszeniem zespołu smyczkowego i klawesynu”.
W taki oto sposób Stefan Sutkowski wspominał przywiezienie komediowych intermediów autorstwa Alessandra Scarlattiego do Polski w latach 70. XX wieku. Z dziesięciu utworów, składających się na otrzymany rękopis, wybrane zostały wówczas trzy. Są to: Gl’inganni felici, Dafne oraz Il pastor di Corinto. Tym samym to właśnie one stały się podstawą dla stworzenia przedstawienia pod tytułem Scene buffe. Powraca ono na teatralną scenę w realizacji Polskiej Opery Królewskiej.
KLAWESYN, KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA JITKA STOKALSKA
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
CHOREOGRAFIA PRZEMYSŁAW ŚLIWA
ŚWIATŁO PIOTR RUDZKI
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
BUDOWA DEKORACJI RYSZARD KŁOSEK
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK
II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA
OBSADA
GL’INGANNI FELICI
LIBRETTO: APOSTOLO ZENO
TISBE IWONA LUBOWICZ
BRENNO ROBERT SZPRĘGIEL
DAFNI
LIBRETTO: FRANCESCO MARIA PAGLIA
WG E. MANFREDIEGO
SELVAGGIA MARTA BOBERSKA
DAMETA SŁAWOMIR JURCZAK
IL PASTORE DI CORINTO
LIBRETTO: FRANCESCO MARIA PAGLIA
SERPILLA JULITA MIROSŁAWSKA
SERPOLLO WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ
Czas trwania: 1 h 40 min (z 20-minutową przerwą)
Miejsca na widowni są nienumerowane.
Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej.
Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.
Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.
PARTNER FESTIWALU POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ