WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ

Witold Żołądkiewicz. Fot Adrian Krawczyk

Baryton. Ukończył studia na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Romana Węgrzyna. Umiejętności wokalne doskonalił na kursach mistrzowskich u słynnego polskiego tenora – Ryszarda Karczykowskiego. W 2015 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych.

W latach 1994–2017 był solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. Natomiast gościnnie występował m.in. w Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze na Zamku w Szczecinie, Operze Krakowskiej, Teatrze Wielkim-Operze Narodowej i neapolitańskim Teatro di San Carlo.

W swoim dorobku scenicznym ma liczne partie w operach W. A. Mozarta (Wesele Figara – Hrabia Almaviva), D. Cimarosy (Potajemne małżeństwo – Robinson), G. Rossiniego (Cyrulik sewilski – Figaro, Kopciuszek – Dandini, Włoszka w Algierze – Taddeo, Jedwabna drabinka – Germano, Turek we Włoszech – Prosdocimo, Weksel małżeński – Slook, Sroka złodziejka – Fabrizio, Il Signor Bruschino – Bruschino padre), G. Donizettiego (Don Pasquale – Malatesta, Napój miłosny – Belcore), S. Moniuszki (Straszny dwór – Maciej, Halka w wersji wileńskiej – Jontek), P. Czajkowskiego (Eugeniusz Oniegin – Oniegin), G. Verdiego (Falstaff – Ford, Dzień królowania – Tesoriere), J. Offenbacha (Opowieści Hoffmanna – Nicklausse / La Muse), R. Wagnera (Złoto Renu – Donner) i V. Ullmanna (Cesarz Atlantydy – Cesarz Overall). W repertuarze operetkowym wystąpił m.in. jako Dr Falke i Eisenstein w Zemście nietoperza J. Straussa oraz Daniło w Wesołej wdówce F. Lehara.

Prowadzi intensywną działalność koncertową, występując zarówno w wielkich formach symfonicznych i oratoryjnych (K. Penderecki – VIII Symfonia Pieśni przemijania, J. Maklakiewicz – II Symfonia Święty Boże, H. M. Górecki – Beatus Vir, K. Szymanowski – Stabat Mater, G. Mahler – VIII Symfonia), jak i w repertuarze pieśniarskim, co stanowi szczególnie ważną część jego działalności artystycznej.

Brał udział w wielu festiwalach muzycznych, m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Bydgoskim Festiwalu Operowym, Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, Al Bustan International Festival of Music and Arts w Bejrucie, Octobre Musical w Kartaginie, Tiroler Festspiele Erl.

Śpiewał pod batutą takich dyrygentów jak G. Kuhn, A. Wicherek, M. Nowakowski, T. Wojciechowski, A. Straszyński, T. Kozłowski, M. Klauza, J. Swoboda, R. Silva, K. Bumann, T. Tokarczyk. Pracował z wybitnymi reżyserami, m.in. K. Dejmkiem, H. Kupferem, M. Prusem, G. Pampiglione, R. Perytem, J. Gruzą, A. Strzeleckim, J. Stokalską, M. Znanieckim, M. Zālīte, T. Koniną, J. Kilianem.

Dokonał licznych nagrań dla radia, telewizji oraz firm fonograficznych (Arte Nova, Dynamic, DUX).

Zrealizowany przez Operę Krakowską spektakl Cesarza Atlantydy w reż. Beaty Redo-Dobber pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka z Witoldem Żołądkiewiczem w roli tytułowej uznano za najlepszą inscenizację na Festiwalu Operowym w Szeged na Węgrzech w 2011 roku. Artysta został odznaczony przez Prezydenta RP Brązowym Krzyżem Zasługi.

Od 2017 jest solistą Polskiej Opery Królewskiej.

 

Fot. Adrian Krawczyk