FESTIWAL BAROKOWY. SCENE BUFFE / ALESSANDRO SCARLATTI

10 października 2021, niedziela
Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

KUP BILET

 

Choć Alessandro Scarlatti jest znany głównie z oper o poważnej tematyce, to nawet w nich nie stronił od komizmu. Ów słynny kompozytor częstokroć wplata w dramatyczną fabułę parodystyczne sceny, co nadaje swoistą lekkość jego utworom. W katalogu twórczości Scarlattiego znajduje się również szereg niezależnych komicznych scen operowych. Pełniły one funkcję żartobliwego przerywnika, realizowanego w antraktach poważnego przedstawienia. Tego typu intermedia zakładały najczęściej uczestnictwo dwójki solistów, którym towarzyszyła niewielka orkiestra.

Te krótkie formy dramatyczne – mimo zmiany swej funkcji oraz warunków ich realizacji – nie straciły na aktualności. W żartobliwych scenach i dialogach odzwierciedlone zostają bowiem ludzkie charaktery i przywary. Zaś miłosne nieporozumienia, zazdrość, zdrada i podstęp to elementy, które nadają uniwersalny charakter tego typu twórczości.

„W końcu lat siedemdziesiątych […] dowiedziałem się o istnieniu rękopisu, zawierającego intermedia komediowe Alessandro Scarlattiego z przełomu wieku XVII i XVIII, w Sächsisch Landesbibliothek w Dreźnie. Szczęśliwym trafem, w niezbyt odległym czasie, bawiłem przejazdem w tym gościnnym mieście i dzięki uprzejmości miejscowych bibliotekarzy-muzykologów, otrzymałem, drogą wymiany na nieznane im rękopisy polskie, mikrofilm 10 intermediów na dwa głosy z towarzyszeniem zespołu smyczkowego i klawesynu”.

W taki oto sposób Stefan Sutkowski wspominał przywiezienie komediowych intermediów autorstwa Alessandra Scarlattiego do Polski w latach 70. XX wieku. Z dziesięciu utworów, składających się na otrzymany rękopis, wybrane zostały wówczas trzy. Są to: Gl’inganni felici, Dafne oraz Il pastor di Corinto. Tym samym to właśnie one stały się podstawą dla stworzenia przedstawienia pod tytułem Scene buffe. Powraca ono na teatralną scenę w realizacji Polskiej Opery Królewskiej.

Marta Dziewanowska-Pachowska

 

KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA

REŻYSERIA  JITKA STOKALSKA
SCENOGRAFIA  MARLENA SKONECZKO
CHOREOGRAFIA PRZEMYSŁAW ŚLIWA
ŚWIATŁO PIOTR RUDZKI
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
BUDOWA DEKORACJI  RYSZARD KŁOSEK
ASYSTENT REŻYSERA  SŁAWOMIR JURCZAK
II ASYSTENT REŻYSERA  AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENT  AGNIESZKA ORLIKOWSKA

 

OBSADA

GL’INGANNI FELICI
LIBRETTO: APOSTOLO ZENO

TISBE IWONA LUBOWICZ
BRENNO ROBERT SZPRĘGIEL

DAFNI
LIBRETTO: FRANCESCO MARIA PAGLIA
WG E. MANFREDIEGO

SELVAGGIA  MARTA BOBERSKA
DAMETA  SŁAWOMIR JURCZAK

IL PASTORE DI CORINTO
LIBRETTO: FRANCESCO MARIA PAGLIA

SERPILLA JULITA MIROSŁAWSKA
SERPOLLO WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

KLAWESYN, DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA

 


Miejsca na widowni są nienumerowane.
Czas trwania: 1 h 40 min (z 20-minutową przerwą) 
Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej.
Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.
Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.

Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

  • Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.
  • Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
  • Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury.
  • Po wejściu do budynku zdezynfekuj dłonie.
  • Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.
  • Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
  • Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

    • Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
    • Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.
    • Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.
    • Widownia będzie zapełniona w maksymalnie 75%. Do limitu nie wliczają się osoby zaszczepione przeciwko SARS-CoV-2, które w dniu wydarzenia dobrowolnie okażą kod QR poświadczający zaszczepienie dwukrotną dawką szczepionki.

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.

Regulamin sprzedaży biletów oraz uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych organizowanych przez Polską Operę Królewską

Oświadczenie Uczestnika Wydarzenia Artystycznego organizowanego przez Polską Operę Królewską w Warszawie

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia