RINALDO / GEORG FRIEDRICH HAENDEL

20 listopada 2021, sobota
Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

KUP BILET

WYDARZENIE ODWOŁANE

Nie powinno nikogo dziwić, że Aaron Hill, dyrektor Queen’s Theatre w Londynie, chcąc wprowadzić do angielskiego repertuaru włoską operę, jako temat pierwszej premiery wybrał epizod ze słynnej Jerozolimy wyzwolonej. Genialna epopeja Torquata Tassa łączy w sobie tematykę historyczną (rzecz dzieje się podczas pierwszej krucjaty), chrześcijański etos i świat magii. Wpisane w ten kontekst porywające miłosne uniesienia i ciekawie zbudowane charaktery postaci sprawiają, że tekst stanowi doskonałą kanwę dla muzycznych utworów dramatycznych. Kunszt renesansowego dzieła docenił już Claudio Monteverdi, poświęcając wybranym wątkom kolejne madrygały. Natomiast opery do librett sporządzonych na bazie fragmentów poematu Tassa napisali m.in. Giulio Caccini, Jean Baptiste Lully i oczywiście Georg Friedrich Haendel.

Libretto do Rinalda – opery zamówionej u młodziutkiego, ale uznanego już kompozytora, który właśnie przybył na Wyspy – sporządził Giacomo Rossi na podstawie scenariusza Aarona Hilla. Zgodnie z jego relacją, sporządzenie partytury zajęło Haendlowi zaledwie dwa tygodnie. Liczne zapożyczenia z własnych wcześniejszych utworów nawet w najmniejszym stopniu nie odbiły się na jakości nowej opery. Pierwsze przedstawienia odbyły się w 1711 roku i zostały entuzjastycznie przyjęte przez publiczność. Po dwudziestu latach wystawiania na bieżąco rewidowanego przez samego kompozytora dzieła, opera zniknęła ze scen na niemal 200 lat. Odkryta na nowo w XX wieku, dziś jest zaliczana do najdoskonalszych dzieł Haendla z tego gatunku – wciąż inspiruje kolejne pokolenia twórców i melomanów.

Marta Dziewanowska-Pachowska

 

KIEROWNICTWO MUZYCZNE WŁADYSŁAW KŁOSIEWICZ
REŻYSERIA JAROSŁAW KILIAN
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY DOROTA KOŁODYŃSKA
PROJEKCJE MIKOŁAJ MOLENDA, MAREK ZAMOJSKI
CHOREOGRAFIA RUI ISHIHARA
REŻYSERIA ŚWIATEŁ JACQUELINE SOBISZEWSKI
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK
II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA
ASYSTENT SCENOGRAFA KAROLINA BRAMOWICZ
INSPICJENT TATIANA HEMPEL-GIERLACH

 

 

OBSADA

GOFFREDO, WÓDZ KRZYŻOWCÓW   JAN JAKUB MONOWID
ALMIRENA, JEGO CÓRKA, NARZECZONA RINALDA MAŁGORZATA TROJANOWSKA
RINALDO, RYCERZ CHRZEŚCIJAŃSKI  ANNA RADZIEJEWSKA
EUSTAZIO, BRAT GOFFREDA  JAKUB FOLTAK
ARGANTE, SARACEN, KRÓL JEROZOLIMY  PAWEŁ MICHALCZUK
ARMIDA, CZAROWNICA, KRÓLOWA DAMASZKU  MARTA BOBERSKA
MAG CHRZEŚCIJAŃSKI, PUSTELNIK  WOJTEK GIERLACH
NIEWIASTA Z MORZA  IWONA LUBOWICZ
SYRENY  JULITA MIROSŁAWSKA, JUSTYNA RECZENIEDI
HEROLD  SŁAWOMIR JURCZAK

FURIE – TANCERZE KAROL URBAŃSKI, SŁAWOMIR GREŚ, JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

DYRYGENT WŁADYSŁAW KŁOSIEWICZ

 


Czas trwania: 3 h 10 min (z dwoma przerwami).
Miejsca na widowni są nienumerowane.
Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.
Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.

Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

  • Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.
  • Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
  • Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury.
  • Po wejściu do budynku zdezynfekuj dłonie.
  • Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.
  • Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
  • Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

    • Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
    • Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.
    • Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.
    • Widownia będzie zapełniona w maksymalnie 75%. Do limitu nie wliczają się osoby zaszczepione przeciwko SARS-CoV-2, które w dniu wydarzenia dobrowolnie okażą kod QR poświadczający zaszczepienie dwukrotną dawką szczepionki.

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.

Regulamin sprzedaży biletów oraz uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych organizowanych przez Polską Operę Królewską

Oświadczenie Uczestnika Wydarzenia Artystycznego organizowanego przez Polską Operę Królewską w Warszawie