HALKA / STANISŁAW MONIUSZKO (WERSJA WILEŃSKA)

23 lutego 2024, piątek
Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

KUP BILET

Mam nadzieję za parę tygodni […] przesłać Tobie wyjątki z mojej Halki, które na przekorę ludziom złej woli, ku wiecznej pamięci, że byli przecież wariaci, co polskie opery pisywali, wydaję.

Trudno dziwić się gorzkim słowom, jakie Stanisław Moniuszko skreślił w liście do przyjaciela, Józefa Sikorskiego w 1850 roku. Wszak doskonale zdawał sobie sprawę z wysokiej wartości Halki – dziś należącej do żelaznego repertuaru niemal każdego polskiego teatru operowego i cenionej jako przełomowy utwór w rodzimej historii gatunku. W 1847 roku, mimo rozpoczętych przygotowań do warszawskiej premiery, jej partytura na dekadę została odłożona na półkę teatralnej biblioteki.

Libretto Włodzimierza Wolskiego oparte na ludowej gawędzie opowiada o miłości nieszczęśliwej i naiwnej – bo prostej góralki i szlachcica. Wątki społeczno-obyczajowe opowieści stały się zresztą przyczyną, dla której zarzucano operze antypatriotyczny wydźwięk (z racji ostrej krytyki postaw wyższych warstw społecznych) i niemoralny charakter. Natomiast sam Moniuszko podkreślał kontekst społecznych nierówności za pomocą muzycznych rozwiązań – a to zestawił pompatyczne brzmienie z motywem zaczerpniętym z pieśni ludowej, a to w rysunku melodii ukrył dodatkowe znaczenie wypowiadanych przez bohaterów słów… Z pewnością miał świadomość, że siła polskości tkwi nie tylko w tym, co szlacheckie i sarmackie, ale także w bogactwie symboliki i tradycji ludowej. Podstawowe problemy zawarte w treści dramatu są zresztą uniwersalne i pozostają aktualne do dziś. Stąd też decyzja reżysera Wojciecha Adamczyka, by akcję Halki osadzić w czasach współczesnych.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ  

INSTRUMENTACJA I OPRACOWANIE PARTYTURY MICHAŁ DOBRZYŃSKI

REŻYSERIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ WOJCIECH ADAMCZYK  

SCENOGRAFIA, PROJEKCJE ZUZANNA GRZEGOROWSKA  

KOSTIUMY MARIA BALCEREK  

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI  

II DYRYGENT KAROL SZWECH  

ASYSTENCI REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA, SŁAWOMIR JURCZAK  

INSPICJENTKA AGNIESZKA ORLIKOWSKA

OBSADA

CZEŚNIK ADAM KRUSZEWSKI

ZOFIA ANNA FARYSEJ

JANUSZ ROBERT SZPRĘGIEL

MARSZAŁEK SŁAWOMIR JURCZAK

HALKA MAŁGORZATA TROJANOWSKA

JONTEK KAMIL ZDEBEL

MIESZKANIEC MIASTA JAKUB A. GRABOWSKI

STATYŚCI, MIMOWIE MAJA BILEK, MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI, BARTŁOMIEJ MARSZAŁEK, DANIEL MOSIOR, TOMASZ MUSIAŁOWICZ, MARTA PIECZUL, KRZYSZTOF SKARŻYŃSKI, MICHAŁ WOLNY

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENT KAROL SZWECH


Czas trwania: 1 h 45 min (z przerwą).

Miejsca na widowni są nienumerowane.

Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.