V FESTIWAL POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ – MUZYKA POLSKA | DZIADY – WIDMA / ADAM MICKIEWICZ – STANISŁAW MONIUSZKO

14 lipca 2022, czwartek
Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

KUP BILET

„Pospólstwo więc święci Dziady tajemnie w kaplicach lub pustych domach niedaleko cmentarza […]” – pisał Adam Mickiewicz we wstępie do II części słynnego dramatu. Być może sam brał niegdyś udział w tym ludowym obrządku, w którym pogański zwyczaj mieszał się z chrześcijańską tradycją. Niewykluczone, że i Moniuszko miał sposobność uczestniczenia w obrzędzie Dziadów, choć dziś trudno znaleźć na to dowody.

Nie ulega jednak wątpliwości, że natchnieniem dla kompozytora była Mickiewiczowska poezja – Moniuszko doskonale wydobył w Widmach naturalną muzyczność tkwiącą w opisanym przez Mickiewicza rytuale. Silna integracja pierwiastka literackiego i muzycznego sprawiła, że dzieło to jest uważane za jeden z najświetniejszych przykładów romantycznej kantaty.

Pierwsze wzmianki o planach umuzycznienia dramatu narodowego wieszcza znajdujemy w korespondencji Moniuszkowskiej już u progu lat pięćdziesiątych XIX wieku. Natomiast prapremiera ukończonej kantaty scenicznej odbyła się w Salach Redutowych Teatru Wielkiego w drugą rocznicę wybuchu Powstania Styczniowego – 22 stycznia 1865 roku. Kompozycja wzbudziła zachwyt publiczności. Jeszcze w tym samym roku równie entuzjastycznie przyjęto Widma we Lwowie. Jakże silne wrażenie musiało wywrzeć na zniewolonym przez zaborców narodzie tak żywe wspomnienie dawnych obrządków…

Przesłanie zaklęte w Mickiewiczowskich wersach jest uniwersalne, a fascynacja tajemniczym misterium trwa do dziś. Dowodem na to jest niegasnąca popularność przedstawienia, którym Polska Opera Królewska zainaugurowała pierwszy sezon swojej działalności.

Marta Dziewanowska-Pachowska

 

KIEROWNICTWO MUZYCZNE TADEUSZ KAROLAK

INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA  RYSZARD PERYT
KOSTIUMY  MARLENA SKONECZKO
REŻYSERIA ŚWIATEŁ PAULINA GÓRAL
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
PROJEKCJE GRZEGORZ ROGALA, MAREK ZAMOJSKI
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK

INSPICJENTKA AGNIESZKA ORLIKOWSKA

 

OBSADA

DAWNY AKTOR SŁAWOMIR JURCZAK
GUŚLARZ  ADAM KRUSZEWSKI
STARZEC  BOGDAN ŚLIWA
ANIOŁEK – JÓZIO  ANDRZEJ GRĘZIAK
ANIOŁEK – RÓZIA  ANNA PARYSZ-LIUBAJEVA
WIDMO WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ
KRUK  JAKUB KORDAS
SOWA  MONIKA SZWAJNOS
DZIEWCZYNA IWONA LUBOWICZ

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENT  TADEUSZ KAROLAK

 


Czas trwania: 1 h 30 min (bez przerwy) 
Miejsca na widowni są nienumerowane.
Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.
Godzinę przed przedstawieniem, a także godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.

Patronem medialnym V Festiwalu Polskiej Opery Królewskiej jest  

 

Partnerem V Festiwalu Polskiej Opery Królewskiej jest

 

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia