TADEUSZ KAROLAK

Tadeusz Karolak. Fot. M. Czerski

Dyrygent. Studia dyrygenckie ukończył w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Bogusława Madeya. Bezpośrednio po uzyskaniu dyplomu został asystentem prof. Bohdana Wodiczki na tej uczelni. Jest również absolwentem Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

W latach 1981-1984 kierował założoną przez siebie Orkiestrą Kameralną Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Natomiast od 1986 do 2017 roku pracował jako dyrygent w Warszawskiej Operze Kameralnej. W latach 1999-2004 był zaś szefem Orkiestry Symfonicznej w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Współpracował też m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w Krakowie.

Dyrygował niemal w całej Europie, m.in. na prestiżowych festiwalach Karintische Sommer, Klangbogen Wien, czy Dresdner Festwoche. Ma w repertuarze ponad 40 oper. W jego dorobku znajdują się nagrania płytowe, m.in. wszystkie koncerty fortepianowe W. A. Mozarta z solistką Vivianą Sofronitzki i zespołem Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Dokonał również nagrań muzyki do ponad 60 filmów fabularnych.

Od października 2017 roku pracuje jako kapelmistrz w Polskiej Operze Królewskiej, gdzie przygotował m.in. dwie premiery. Pierwsza to przedstawienie inaugurujące działalność Polskiej Opery Królewskiej – Dziady-Widma S. Moniuszki do słów A. Mickiewicza, a druga to Nędza uszczęśliwiona Macieja Kamieńskiego.

 

Fot. Maciej Czerski