Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
KUP BILET
Mam nadzieję za parę tygodni […] przesłać Tobie wyjątki z mojej Halki, które na przekorę ludziom złej woli, ku wiecznej pamięci, że byli przecież wariaci, co polskie opery pisywali, wydaję.
Trudno dziwić się gorzkim słowom, jakie Stanisław Moniuszko skreślił w liście do przyjaciela, Józefa Sikorskiego w 1850 roku. Wszak doskonale zdawał sobie sprawę z wysokiej wartości Halki – dziś należącej do żelaznego repertuaru niemal każdego polskiego teatru operowego i cenionej jako przełomowy utwór w rodzimej historii gatunku. W 1847 roku, mimo rozpoczętych przygotowań do warszawskiej premiery, jej partytura na dekadę została odłożona na półkę teatralnej biblioteki.
Libretto Włodzimierza Wolskiego oparte na ludowej gawędzie opowiada o miłości nieszczęśliwej i naiwnej – bo prostej góralki i szlachcica. Wątki społeczno-obyczajowe opowieści stały się zresztą przyczyną, dla której zarzucano operze antypatriotyczny wydźwięk (z racji ostrej krytyki postaw wyższych warstw społecznych) i niemoralny charakter. Natomiast sam Moniuszko podkreślał kontekst społecznych nierówności za pomocą muzycznych rozwiązań – a to zestawił pompatyczne brzmienie z motywem zaczerpniętym z pieśni ludowej, a to w rysunku melodii ukrył dodatkowe znaczenie wypowiadanych przez bohaterów słów… Z pewnością miał świadomość, że siła polskości tkwi nie tylko w tym, co szlacheckie i sarmackie, ale także w bogactwie symboliki i tradycji ludowej. Podstawowe problemy zawarte w treści dramatu są zresztą uniwersalne i pozostają aktualne do dziś. Stąd też decyzja reżysera Wojciecha Adamczyka, by akcję Halki osadzić w czasach współczesnych.
Marta Dziewanowska-Pachowska
KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ
INSTRUMENTACJA I OPRACOWANIE NA ORKIESTRĘ MICHAŁ DOBRZYŃSKI
REŻYSERIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ WOJCIECH ADAMCZYK
SCENOGRAFIA, PROJEKCJE ZUZANNA GRZEGOROWSKA
KOSTIUMY MARIA BALCEREK
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
II DYRYGENT KAROL SZWECH
ASYSTENCI REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA, SŁAWOMIR JURCZAK
INSPICJENTKA TATIANA HEMPEL-GIERLACH
OBSADA
CZEŚNIK ADAM KRUSZEWSKI
ZOFIA ANNA FARYSEJ
JANUSZ ROBERT SZPRĘGIEL
MARSZAŁEK SŁAWOMIR JURCZAK
HALKA MAŁGORZATA TROJANOWSKA
JONTEK ŁUKASZ HAJDUCZENIA
MIESZKANIEC MIASTA JAKUB A. GRABOWSKI
STATYŚCI, MIMOWIE MAJA BILEK, MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI, BARTŁOMIEJ MARSZAŁEK, DANIEL MOSIOR, TOMASZ MUSIAŁOWICZ, MARTA PIECZUL KRZYSZTOF SKARŻYŃSKI, MICHAŁ WOLNY
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DYRYGENT KAROL SZWECH
Czas trwania: 1 h 45 min (z przerwą).
Miejsca na widowni są nienumerowane.
Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.