WIELKA MSZA C-MOLL KV 427 / WOLFGANG AMADEUS MOZART. INAUGURACJA SEZONU

9 września 2022, piątek
Godzina 20:30
Kościół seminaryjny, ul. Krakowskie Przedmieście 52/54 w Warszawie

KUP BILET

Msza c-moll KV427 to jedno z najwybitniejszych dzieł religijnych Wolfganga Amadeusza Mozarta. Skomponował ją już po przybyciu do Wiednia, jednak po raz pierwszy – w niepełnej wersji – zabrzmiała ona w kościele św. Piotra w Salzburgu w październiku 1783 roku. Utwór miał stanowić spełnienie poczynionego w sercu zobowiązania i być swoistym wotum wdzięczności za możliwość przybycia do rodzinnego miasta wraz z ukochaną żoną Konstancją. Partia sopranowa powstała zresztą z myślą o walorach głosu wybranki. W istocie jednak Mozart nigdy swego dzieła nie ukończył i dziś trudno dociec, czym zastąpiono podczas prawykonania brakujące fragmenty Credo oraz nieistniejące nawet w szkicach Agnus Dei.

Mimo to msza zyskała miano „Wielkiej” – nie tylko ze względu na monumentalną formę, ale przede wszystkim z uwagi na niezwykle bogatą muzyczną treść. „Nie tylko sam Bach stoi za tym dziełem, lecz również Haendel i cały wiek XVIII, łącznie z wielkimi Włochami […]” – zauważa w biografii twórcy Alfred Einstein i dalej stwierdza, że tym utworem Mozart „podsumowuje swoje stulecie i przeobraża jego język muzyczny”. Niezwykłe dzieło mieści w sobie zarówno czerpiące z włoskiej tradycji liryczne arie (m.in. tchnące słodyczą sopranowe Et incarnatus), jak i rozbudowane chóry z imponującymi fugami (w Kyrie Glorii), a dziedzictwo muzycznej retoryki dodaje sugestywności zaklętym w dźwiękach obrazom.

Marta Dziewanowska-Pachowska

 

WYKONAWCY

MAŁGORZATA TROJANOWSKA  I SOPRAN
ANETA ŁUKASZEWICZ  II SOPRAN
SYLWESTER SMULCZYŃSKI  TENOR
PAWEŁ MICHALCZUK  BAS

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

CHÓR KAMERALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

JAKUB SZAFRAŃSKI  PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO
RENATA SZCZYPIOR  PRZYGOTOWANIE CHÓRU KAMERALNEGO

KAROL SZWECH  DYRYGENT

 


Czas trwania: ok. 1 h
Miejsca na widowni są nienumerowane.