Bas. Absolwent studiów I stopnia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Leszka Skrli oraz studiów II stopnia z wynikiem celującym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie dr. hab. Roberta Gierlacha.
Pierwsze doświadczenia wokalne zdobywał w Polskim Narodowym Chórze Młodzieżowym, z którym koncertował w Polsce i za granicą, wykonując m.in. Stabat Mater oraz III Symfonię „Pieśń o nocy” Szymanowskiego, II Symfonię „Lobgesang” op. 52 Mendelssohna czy VIII Symfonię „Tysiąca” Mahlera. Michalczuk brał też udział w koncertach w ramach Portuguese Summer Choral Festival w Lizbonie oraz w koncercie Sen Gerontiusza pod kierownictwem Paula McCreesha.
W murach Gdańskiej Akademii Muzycznej śpiewał solowe partie w takich dziełach, jak Uwertura jubileuszowa „Nec temere, nec timide” Jabłońskiego, Litanie ostrobramskie Moniuszki i Requiem Mozarta. Na uwagę zasługują również spektakle opery Tannhäuser R. Wagnera z jego udziałem, wystawiane podczas XX Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej.
Już podczas studiów licencjackich rozpoczął współpracę z Operą Bałtycką, zdobywając doświadczenie sceniczne w spektaklach Otello i Nabucco Verdiego, a także w Strasznym dworze Moniuszki. Współpraca ta zaowocowała partiami solowymi w takich produkcjach, jak: Ściąga z opery (jako Mefistofeles z Fausta Gounoda), Opera Tu!Tu! (partia Skołuby ze Strasznego dworu Moniuszki), Verbum Nobile Moniuszki (jako Serwacy) oraz światowa prapremiera Sądu Ostatecznego Knittla (rola cara Piotra I). Na deskach Filharmonii Świętokrzyskiej występował w partii Kruszyny w realizacji opery Sprzedana narzeczona Smetany. W lipcu 2018 wystąpił z recitalem pieśni Chopina w Paryżu podczas festiwalu Chopin au Jardin.
W 2016 r. został aktywnym członkiem prestiżowej Chorakademie Lübeck – międzynarodowego zespołu składającego się z obiecujących solistów, z którym koncertował w Europie i na świecie w repertuarze obejmującym m.in.: Mszę c-moll Mozarta (wykonanie na Rheingau Musik Festival 2017), światową premierę opery Buddha Passion chińskiego kompozytora Tana Duna (podczas Dresdner Musikfestspiele, New Vision Art Festival w Hong Kongu i tournée po Chinach kontynentalnych). Brał też udział w koncertach i nagraniu płyty Götterdämmerung R. Wagnera w Hong Kongu oraz wykonaniu dzieła Psalmus Hungaricus Kodály’a w Alte Oper Frankfurt.
W kwietniu 2019 zadebiutował na deskach Polskiej Opery Królewskiej partią Damety w Scene buffe Alessandra Scarlattiego. Wtedy to rozpoczęła się jego stała współpraca z tą instytucją, w której wykonywał takie pierwszoplanowe role, jak: Leporello w Don Giovannim W.A. Mozarta, Garibaldo w Rodelindzie G.F. Haendla czy Uberto w La serva padrona G.B. Pergolesiego.
Fot. z archiwum artysty