SYLWESTER SMULCZYŃSKI

Sylwester Smulczyński

Tenor. W 2006 roku z wyróżnieniem ukończył studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Piotra Micińskiego. Warsztat wokalny doskonalił na kursie interpretacji muzyki barokowej prowadzonym przez Paula Esswooda we Florencji oraz na kursach mistrzowskich u prof. Jerzego Artysza.

Już w trakcie studiów miał okazję uczestniczyć w międzynarodowym projekcie Opera Island w Norwegii, występując w Traviacie G. Verdiego w reżyserii J. Millera. Jako student zadebiutował również w partii Hrabiego Almavivy w Cyruliku Sewilskim Rossiniego, odbywając tournée po Europie z zespołem Teatru Muzycznego w Lublinie.

W latach 2006–2017 był solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie zadebiutował partią Nemorina w operze Napój miłosny G. Donizettiego. Z zespołem tego teatru wielokrotnie miał okazję występować na scenach europejskich teatrów operowych, między innymi w Niemczech, Szwajcarii, Francji czy Hiszpanii. Gościnnie występował także na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Wrocławskiej, Opery Nova w Bydgoszczy, Opery na Zamku w Szczecinie, Opery Krakowskiej i Teatru Muzycznego w Lublinie.

Uczestniczył w licznych festiwalach muzycznych, takich jak Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Sądecki Festiwal Muzyczny Iubilaei Cantus, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wokalnej Viva il canto, Międzynarodowy Festiwal Chopin w barwach jesieni.

W swoim repertuarze posiada liczne partie solowe w dziełach W. A. Mozarta, G. Rossiniego, G. Donizettiego, G. Verdiego, B. Brittena oraz I. Strawińskiego. Do jego najważniejszych kreacji scenicznych zaliczyć można wspomniane wcześniej debiuty w roli Almavivy w Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego oraz Nemorina w Napoju miłosnym G. Donizettiego, jak również kreację roli Toma Rakewella w Żywocie rozpustnika Strawińskiego. Nie mniej istotne miejsce zajmują kreacje wiodących postaci w licznych operach W. A. Mozarta (Belmonte w Uprowadzeniu z Seraju, Ferrando w Cosi fan tutte czy Don Ottavio w Don Giovannim).

Z powodzeniem wykonuje również muzykę oratoryjno-kantatową J. S. Bacha, G. F. Haendla, J. Haydna, W. A. Mozarta i G. Rossiniego, a także szeroko pojętą lirykę wokalną. Szczególną radość sprawia mu wykonywanie partii Bachowskich Ewangelistów.

Występował pod batutą cenionych dyrygentów, takich jak Benjamin Bayl, Tomasz Bugaj, Kai Bumann, Massimiliano Caldi, Igor Dohovic, Zbigniew Graca, Christopher Hogwood, Vladimir Kiradjiew, Paweł Kotla, Charles Olivieri-Munroe, Helmuth Rilling, Wojciech Rodek, Eraldo Salmieri, Ruben Silva, Marc Soustrot, Lucas Vis, Marco Vitale. Pracował również z wieloma wybitnymi reżyserami, wśród których znaleźli się Natalia Babińska, Tomasz Konina, Jonathan Miller, Walter Neiva, Maciej Prus, Jitka Stokalska, Marek Weiss.

W swoim dorobku artystycznym ma nagrania dla Polskiego Radia, Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz innych instytucji kulturalnych.

Od 2017 roku jest solistą Polskiej Opery Królewskiej.