Godzina 20:00
Kościół Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny, ul. Przyrynek 2 w Warszawie
KUP BILET
Od najdawniejszych czasów muzyka stanowiła integralną część mszy świętej – centralnej liturgii Kościoła zachodniego. Początkowo występowała w postaci śpiewów chorałowych, następnie przybrała kształt kunsztownych opracowań wielogłosowych, aż wreszcie rozbudowanych kompozycji wokalno-instrumentalnych. Szczególny rozkwit rodzimej muzyki sakralnej nastąpił za czasów królów z dynastii Wazów, co musiało znajdować wyjątkowy wyraz podczas ważnych uroczystości kościelnych. Do takich niewątpliwie należało święto Ofiarowania Pańskiego. We wprowadzonej przez sobór trydencki w 1570 roku nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego święto znane było jako Festo purificationis, zaś w polskiej tradycji do dziś powszechnie funkcjonuje jako święto Matki Bożej Gromnicznej. Na program koncertu składają się dzieła wiodących kompozytorów kształtujących repertuar Rzeczpospolitej XVII wieku. Ułożone w porządku odzwierciedlającym muzyczną sferę uroczystej liturgii dają obraz wyrafinowania mszy wieńczącej radosny okres Bożego Narodzenia.
Części stałe zaczerpnięte zostały z Missa Sancta Anna Marcina Mielczewskiego, kompozytora w XVII wieku okrytego sławą nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Msza oparta na melodii popularnej wówczas pieśni O Maryja cna dziewica jest przeznaczona na sześciogłosowy chór, coro capella o takim samym składzie oraz zespół instrumentalny. Odtworzenie muzycznego przebiegu całego obrzędu wymaga także doboru odpowiednich propriów, a więc utworów ułożonych do tekstów właściwych dla danego święta. Procesyjnemu wejściu przy blasku świec wtórować będzie wywiedzione z chorałowej melodii ośmiogłosowe Lumen ad revelationem Giovanniego Francesca Aneria, a jako introit zabrzmi dziesięciogłosowe Ave Maria Asprilia Pacellego. Obydwaj Włosi pełnili funkcję maestro di capella na dworach polskich władców i wnieśli do polskiej praktyki muzycznej najnowsze techniki kompozytorskie rodem z Italii. Pierwszym rodzimym kompozytorem, który wdrożył stile moderno w swojej twórczości był Mikołaj Zieleński. Ofertorium i komunia pochodzą z jego słynnego zbioru wydanego w Wenecji w 1611 roku. Nie zabraknie także ustępów instrumentalnych polskich kapelmistrzów – Franciszka Liliusa czy Adama Jarzębskiego, a także pełnych dostojeństwa tradycyjnych fragmentów chorałowych.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM
PROCESJA ZE ŚWIECAMI
Giovanni Francesco Anerio (1569-1630) – Lumen ad revelationem (a 8)
INTROIT
Asprilio Pacelli (1570-1623) – Ave Maria (a 10)
INTONACJA
Franciszek Lilius (zm. 1657) – Toccata
KYRIE I GLORIA
Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12)
GRADUAŁ
Chorał – Suscepimus Deus
CREDO
Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12)
OFIAROWANIE
Mikołaj Zieleński – Felix namque es (a 8)
PREFACJA
Chorał – Vere dignum et iustum est
SANCTUS
Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12)
PODNIESIENIE
Adam Jarzębski (zm. 1648/49) – Concerto a 2
AGNUS DEI
Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12)
KOMUNIA
Mikołaj Zieleński – Responsum accepit (a voce sola)
PO KOMUNII
Tarquinio Merula (1590/95-1665) – Nigra sum (a voce sola con violino)
Chorał – Ite missa est
Franciszek Lilius (zm. 1657) – Jubilate Deo omnis terra (a 11)
WYKONAWCY
JULITA MIROSŁAWSKA SOPRAN
DOROTA LACHOWICZ MEZZOSOPRAN
ŁUKASZ KÓZKA TENOR
MACIEJ GOCMAN TENOR
MIKOŁAJ ZGÓDKA TENOR
PIOTR CHWEDOROWICZ BAS
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
JAKUB SZAFRAŃSKI PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO
JAKUB BURZYŃSKI DYRYGENT