DOROTA LACHOWICZ

Mezzosopran. Jest absolwentką Wydziału Wykonawstwa Instrumentalnego i Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem). Umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, m.in. u Nelli Anfuso, Fedory Barbieri, Christiana Elsnera. Ukończyła również studia podyplomowe z logopedii na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej oraz z neurologopedii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Prowadzi terapie i zajęcia prawidłowej wymowy oraz śpiewu solowego. Współpracuje między innymi z Akademią Operową przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Jako śpiewaczka operowa zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi, w roli Jasia w operze Jaś i Małgosia E. Humperdincka.  W larach 1993-2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Wykonywała wiele partii w dziełach operowych, m.in.  Monteverdiego (Penelopa w Powrocie Ulissesa, Ariadna w Lamencie Ariadny, Ottavia w Koronacji Poppei), Purcella (Czarownica w Dydonie i Eneaszu), Haendla (Kornelia w Juliuszu Cezarze), Rossiniego (Izabella we Włoszce w Algierze, Rosina w Cyruliku sewilskim), Mozarta (Trzecia Dama w Czarodziejskim flecie, Dorabella w Cosi fan tutte), Strawińskiego (Baba-Turek w Żywocie rozpustnika), Czajkowskiego (Olga w Eugeniuszu Onieginie) oraz Campry (Clorinda w Tankredzie).  Kreowała także role w operach kompozytorów współczesnych, m.in. w Antygonie Z. Rudzińskiego (rola tytułowa), a także Zbrodni i karze oraz Quo Vadis B. Matuszczak. Wraz z zespołem WOK występowała na scenach teatrów operowych Francji, Hiszpanii, Niemiec, Japonii i Libanu.

W 1999 r. zadebiutowała w Teatrze Narodowym w Warszawie jako Jadwiga w Strasznym Dworze S. Moniuszki w reżyserii Andrzeja Żuławskiego.

Występuje także w repertuarze oratoryjno-kantatowym, wykonując utwory z różnych epok – od baroku do współczesności (m.in. partie altu i drugiego sopranu w dziełach Bacha, Haendla, Pergolesiego, Vivaldiego, Scarlattiego, Mozarta, Rossiniego, Szymanowskiego i in.). Dysponuje również rozległym repertuarem pieśniarskim. Szczególną uwagą darzy twórczość kompozytorów polskich: Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Niewiadomskiego, Paderewskiego, Szymanowskiego, Bacewicz .

Jako solistka brała udział w festiwalach muzycznych w Polsce i na świecie, takich jak m.in.: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Festiwal Mozarta w Madrycie, Festiwal Ludwiga van Beethovena, Al Bustan Festival w Bejrucie, Wiener Musiksommer, Mecklenburg-Vorpommern w Rostoku, Letnich Koncertach Brandenburskich, Musica Religiosa w Hiszpanii, Muzyczny Festiwal w Łańcucie. Wielokrotnie śpiewała w Sali Koncertowej S1 Polskiego Radia w Warszawie oraz NOSPR w Katowicach. Współpracuje z filharmoniami, ośrodkami muzycznymi i biurami koncertowymi w całej Polsce.

Współpracowała ze znakomitymi dyrygentami, takimi jak: A. Liebreich, K. Kord, J. Kasprzyk, A. Duczmal, S. Stuligrosz, N. Santi, M. Jurowski, J.-C. Malgoire, K. Bumann. Występowała z Orkiestrą Teatru Wielkiego w Warszawie, Hofkapelle Munchen, Orkiestrą Norddeutsche Philharmonie Rostock, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia ,, Amadeus”, Orkiestrą Sinfonia Varsovia,  oraz zespołami Il Tempo i Concerto Avenna.

Jako solistka współpracowała przy nagrywaniu 16 płyt CD z muzyką dawną i współczesną dla takich wytwórni jak TAKT, DUX, Polskie Nagrania, Polskie Radio, Musicon, Vivisound. Trzy z nich były nominowane do nagrody Fryderyk: F. Caccini La liberazione Di Ruggiero (DUX, 1996), I. Peri Euridice (DUX, 2001), M. Karłowicz Pieśni, serenady (Polskie Radio, 2006).

Za wybitne wykonania wokalne została odznaczona w roku 2005 Brązowym Krzyżem Zasługi, a w 2011 – Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Od października 2017 jest solistką Polskiej Opery Królewskiej.