DOROTA LACHOWICZ

Dorota Lachowicz

Mezzosopran. Jest absolwentką Wydziału Wykonawstwa Instrumentalnego i Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem). Umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, m.in. u Nelli Anfuso, Fedory Barbieri, Christiana Elsnera. Ukończyła również studia podyplomowe z logopedii na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej oraz z neurologopedii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Prowadzi terapie i zajęcia prawidłowej wymowy oraz śpiewu solowego. Współpracuje między innymi z Akademią Operową przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Jako śpiewaczka operowa zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi, w roli Jasia w operze Jaś i Małgosia E. Humperdincka.  W larach 1993-2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Wykonywała wiele partii w dziełach operowych, m.in.  Monteverdiego (Penelopa w Powrocie Ulissesa, Ariadna w Lamencie Ariadny, Ottavia w Koronacji Poppei), Purcella (Czarownica w Dydonie i Eneaszu), Haendla (Kornelia w Juliuszu Cezarze), Rossiniego (Izabella we Włoszce w Algierze, Rosina w Cyruliku sewilskim), Mozarta (Trzecia Dama w Czarodziejskim flecie, Dorabella w Cosi fan tutte), Strawińskiego (Baba-Turek w Żywocie rozpustnika), Czajkowskiego (Olga w Eugeniuszu Onieginie) oraz Campry (Clorinda w Tankredzie).  Kreowała także role w operach kompozytorów współczesnych, m.in. w Antygonie Z. Rudzińskiego (rola tytułowa), a także Zbrodni i karze oraz Quo Vadis B. Matuszczak. Wraz z zespołem WOK występowała na scenach teatrów operowych Francji, Hiszpanii, Niemiec, Japonii i Libanu.

W 1999 r. zadebiutowała w Teatrze Narodowym w Warszawie jako Jadwiga w Strasznym Dworze S. Moniuszki w reżyserii Andrzeja Żuławskiego.

Występuje także w repertuarze oratoryjno-kantatowym, wykonując utwory z różnych epok – od baroku do współczesności (m.in. partie altu i drugiego sopranu w dziełach Bacha, Haendla, Pergolesiego, Vivaldiego, Scarlattiego, Mozarta, Rossiniego, Szymanowskiego i in.). Dysponuje również rozległym repertuarem pieśniarskim. Szczególną uwagą darzy twórczość kompozytorów polskich: Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Niewiadomskiego, Paderewskiego, Szymanowskiego, Bacewicz .

Jako solistka brała udział w festiwalach muzycznych w Polsce i na świecie, takich jak m.in.: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Festiwal Mozarta w Madrycie, Festiwal Ludwiga van Beethovena, Al Bustan Festival w Bejrucie, Wiener Musiksommer, Mecklenburg-Vorpommern w Rostoku, Letnich Koncertach Brandenburskich, Musica Religiosa w Hiszpanii, Muzyczny Festiwal w Łańcucie. Wielokrotnie śpiewała w Sali Koncertowej S1 Polskiego Radia w Warszawie oraz NOSPR w Katowicach. Współpracuje z filharmoniami, ośrodkami muzycznymi i biurami koncertowymi w całej Polsce.

Współpracowała ze znakomitymi dyrygentami, takimi jak: A. Liebreich, K. Kord, J. Kasprzyk, A. Duczmal, S. Stuligrosz, N. Santi, M. Jurowski, J.-C. Malgoire, K. Bumann. Występowała z Orkiestrą Teatru Wielkiego w Warszawie, Hofkapelle Munchen, Orkiestrą Norddeutsche Philharmonie Rostock, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia ,, Amadeus”, Orkiestrą Sinfonia Varsovia,  oraz zespołami Il Tempo i Concerto Avenna.

Jako solistka współpracowała przy nagrywaniu 16 płyt CD z muzyką dawną i współczesną dla takich wytwórni jak TAKT, DUX, Polskie Nagrania, Polskie Radio, Musicon, Vivisound. Trzy z nich były nominowane do nagrody Fryderyk: F. Caccini La liberazione Di Ruggiero (DUX, 1996), I. Peri Euridice (DUX, 2001), M. Karłowicz Pieśni, serenady (Polskie Radio, 2006).

Za wybitne wykonania wokalne została odznaczona w roku 2005 Brązowym Krzyżem Zasługi, a w 2011 – Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Od października 2017 jest solistką Polskiej Opery Królewskiej.

Zapisz się na newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).