ARS MORIENDI – REQUIEM GIOCOSO / TOMASZ J. OPAŁKA

Ars Moriendi - Requiem Giocoso
17 marca 2022, czwartek
Godzina 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59 w Warszawie

KUP BILET

Prawykonanie koncertowe
Utwór zamówiony przez Polską Operę Królewską
Koncert rejestrowany na potrzeby Polskiej Opery Królewskiej

 

Rożnych Stanow piękne grono
Gęstą Smiercią przepleciono
Zyiąc wszystko tańcuiemy
Aże obok Smierc niewiemy

Znajdująca się w centralnej części obrazu Taniec śmierci inskrypcja stanowi główną sentencję tego słynnego malowidła z kościoła oo. Bernardynów w Krakowie. Najstarsze polskie barokowe przedstawienie średniowiecznego motywu stało się punktem wyjścia dla koncepcji nowego utworu Tomasza J. Opałki, jednego z najciekawszych polskich kompozytorów młodego pokolenia. Uniwersalizm podjętego tematu znajduje odzwierciedlenie w muzyce – zakorzenionej pospołu w bogactwie tradycji i nieprzebranych możliwościach współczesnych technik kompozytorskich. Zarówno dla samego twórcy, jak i dla artystów oraz przyjaciół Polskiej Opery Królewskiej jest to kompozycja o szczególnym znaczeniu. Opera powstała bowiem z inicjatywy śp. Ryszarda Peryta, którego życie aż do samego końca nierozerwanie łączyło się ze sztuką w jej namacalnym, ale i transcendentnym wymiarze.

Marta Dziewanowska-Pachowska

 

Ars Moriendi. Requiem Giocoso to opera o śmierci oparta na trzech płaszczyznach: „symboliczno-antropologicznej”, ludycznej wizji śmierci, mocno zakorzenionej w polskiej i europejskiej kulturze; „ontologicznej” warstwie poetyckiej, traktującej w sposób filozoficzny o odejściu, stracie oraz różnych obliczach śmierci oraz „biologicznej” warstwie pozbawionej emocji, odnoszącej nas do pytań, które pozostawiają człowieka w poczuciu szczególnego niepokoju poznawczego. Wszystkie te trzy warstwy łączy wspólny mianownik – nieuniknioność ostatecznego końca. […]  

W warstwie muzycznej zderzam ze sobą język współczesny z pewnymi elementami tradycyjnymi. Obok siebie występują inspiracje barokowe i folklorystyczne oraz muzyka elektroniczna i nowoczesna faktura orkiestrowa. […] 

Tomasz J. Opałka 

 

WYKONAWCY

ŚMIERĆ JOANNA FRESZEL
KOBIETA I / KRÓLOWA / CHŁOPKA KATARZYNA KRZYŻANOWSKA
KOBIETA II / SENATORKA  ANNA RADZIEJEWSKA
PAPIEŻ / KARDYNAŁ  RAFAŁ ŻUREK
MĘŻCZYZNA / BISKUP / MIESZCZANIN  WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ
CESARZ / SZLACHCIC  PAWEŁ MICHALCZUK
KSIĄŻĘ / POETA  MARCIN GADALIŃSKI
NARRATOR KRZYSZTOF ŁAZICKI

PERKUSJA SOLO LESZEK LORENT

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

CHÓR KAMERALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

JAKUB SZAFRAŃSKI PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO

RENATA SZCZYPIOR PRZYGOTOWANIE CHÓRU KAMERALNEGO

DAWID RUNTZ KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT

 

 


Czas trwania: 70 min


Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

  • Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.
  • Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
  • Po wejściu do budynku zdezynfekuj dłonie.
  • Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

  • Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
  • Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.

Regulamin sprzedaży biletów oraz uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych organizowanych przez Polską Operę Królewską

 

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia