Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
KUP BILET
Jeśli wierzyć relacjom pierwszego biografa kompozytora – Johna Mainwaringa, przebywający w Hamburgu dwudziestoletni Georg Friedrich Haendel z nutą pogardy spoglądał na partytury włoskich twórców. Wkrótce jednak ziściły się słowa Ferdinanda de Medici, że Haendlowi potrzeba „jedynie podróży do Włoch, by przekonać go do stylu i gustu, które tam dominują”. Rzeczywiście zanurzenie w artystycznym życiu Florencji, Rzymu, a potem Neapolu i Wenecji, nadało dojrzałemu stylowi kompozytora szczególnej oryginalności i wyrafinowania. Jednym z owoców podróży do Italii jest Il trionfo del Tempo e del Disinganno HWV 46a z 1707 roku – oratorium napisane dla Rzymu, nazwane przez Romaina Rollanda „utajoną operą”. W mieście obowiązywał wówczas kościelny zakaz wystawiania drammi per musica, co nie studziło estetycznych potrzeb elitarnej grupy odbiorców, rozkochanych w pełnej przepychu twórczości dramatycznej.
Libretto przygotowane dla Haendla przez kardynała Benedetta Pamphiliego dotyczy spraw o charakterze uniwersalnym – natury Piękna, istoty Prawdy, granic Przyjemności i nieuchronności upływu Czasu. Dysputa czterech alegorycznych postaci wprowadza publiczność coraz głębiej w refleksję nad wyzwaniami, jakie stawia przed człowiekiem otaczająca go rzeczywistość. Obok wysoko cenionych wartości pojawiają się pokusy i rozczarowania. Znamienne, iż tę pierwszą wersję oratorium wieńczy rzewna aria Bellezzy Tu del Ciel (w kolejnych wersjach zamieniona na triumfalne Alleluja), w której dominuje poczucie bezsilności i – wobec nabytego doświadczenia – tęsknoty za niewinnością. Twórcy przygotowanej w Polskiej Operze Królewskiej scenicznej interpretacji Haendlowskiego dzieła podążają za cieniem obecnym w tej wizji. Wpisując muzyczne dialogi we współczesną narrację i nieoczywistą koncepcję realizacyjną, stawiają odważne, angażujące publiczność pytania o rolę wartości w świecie, w którym za wiedzę i rozumienie płaci się wysoką cenę.
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA WALDEMAR RAŹNIAK
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY BARBARA GUZIK
REŻYSERIA ŚWIATEŁ ADA BYSTRZYCKA
PROJEKCJE WOJTEK KAPELA
ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENTKI TATIANA HEMPEL-GIERLACH
OBSADA
BELLEZZA IWONA LUBOWICZ
PIACERE ANETA ŁUKASZEWICZ
DISINGANNO ANNA RADZIEJEWSKA
TEMPO SYLWESTER SMULCZYŃSKI
AKTORZY PATRYCJA GRZYWIŃSKA, JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ, VOVA MAKOVSKYI, WOJCIECH WEREŚNIAK
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA
Czas trwania: ok. 2 godz. 20 minut (z jedną przerwą)
Miejsca na widowni są nienumerowane.
Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.