POLACCA TRIONFANTE / BACH – HAENDEL. ARIE I ANSAMBLE W STYLU POLSKIM

8 września 2024, niedziela
Godzina 17:00
Zamek Królewski w Warszawie - Sala balowa



Koncert w ramach Mid Europe Early Music Festival

Johann Adolph Scheibe, XVIII-wieczny teoretyk i kompozytor, wśród narodowych stylów europejskich wymieniał styl polski jako czwarty – obok włoskiego, francuskiego i niemieckiego, wskazując tym samym na jego wysoką rangę. W sposób szczególny propagowany przez Georga Philippa Telemanna, znajduje on odzwierciedlenie także w dziełach największych mistrzów baroku – Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Haendla.  

W twórczości Johanna Sebastiana Bacha rytm poloneza stanowi symbol władzy – zarówno tej ziemskiej, jak i boskiej. Stąd też arie i ansamble z kantat kościelnych, w których sławiona jest moc Najwyższego, nieraz utrzymane są w charakterze polskiego tańca. Jednym z doskonalszych tego przykładów jest uroczysty chór Ehre sei dir, Gott, gesungen ze słynnego Weihnachts-Oratorium, który zabrzmi w finale koncertu. 

Również Georg Friedrich Haendel dostrzegał potencjał muzycznego idiomu rodem z Rzeczypospolitej, o czym świadczy włączenie wyrafinowanego poloneza jako czwartej części Concerto grosso op. 6 nr 3 (HWV 321). Charakterystyczną rytmikę i trójdzielne metrum polskiego tańca Haendel wykorzystuje także w swoich operach, w różnorodnych kontekstach. W arii Oronta Ma non s’aspetti z II aktu Floridante cechy te podkreślają wzburzenie, w Ariodante znajdujemy je w ustępie wyrażającym rozpacz (Scherza infida), zaś w Partenope pobrzmiewają w miłosnym wyznaniu (Voglio amare insin ch’io moro). 

Marta Dziewanowska-Pachowska

PROGRAM

Johann Sebastian Bach (1685–1750)

Nun komm der Heiden Heiland z kantaty Nun komm der Heiden Heiland
Mein Jesus will es tun z kantaty Alles nur nach Gottes Willen BWV 72
Ja, ja, ich kann die Feinde schlagen z kantaty Selig ist der Mann BWV 57
Ach, schlage doch bald, selge Stunde z kantaty Christus, der ist mein Leben BWV 95
Ein ungefärbt Gemüte z kantaty Ein ungefärbt Gemüte BWV 24
Polonoise-Double z Ouverture h-moll BWV 1067

Georg Friedrich Haendel (1685–1759)

Polonaise z Concerto grosso e-moll op. 6 nr 3
Scherza infida z opery Ariodante
Ma non s’aspetti z opery Floridante
Voglio amare insin ch’io moro z opery Partenope
La gloria in nobil alma z opery Partenope

Johann Sebastian Bach (1685–1750)

Ehre sei dir, Gott, gesungen z Weihnachts-Oratorium BWV 248

WYKONAWCY

JULITA MIROSŁAWSKA SOPRAN
ANETA ŁUKASZEWICZ ALT
KAROL KOZŁOWSKI TENOR
PAWEŁ MICHALCZUK BAS

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

JAKUB BURZYŃSKI DYRYGENT


Czas trwania: ok. 1 h
Miejsca na widowni są nienumerowane.

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia