Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
KUP BILET
„Nigdy bym nie przypuszczał, że w tak małej głowie może urodzić się coś tak wielkiego”. Tę entuzjastyczną opinię o trzyaktowej operze Idomeneo KV 366 Wolfganga Amadeusza Mozarta – jeszcze przed premierą – wyraził książę Karol Teodor, elektor Palatynatu i Bawarii, na którego zlecenie dzieło powstało. Ów mecenas kultury dysponował najlepszą w Europie orkiestrą, dzięki czemu dwudziestopięcioletni kompozytor miał niepowtarzalną okazję tworzyć w niezwykle komfortowych warunkach, w otoczeniu wybitnych artystów. Nawet zastrzeżenia, jakie budziły zdolności aktorskie odtwórców głównych ról czy uwagi wobec libretta nie mogły powstrzymać prawdziwej eksplozji talentu, o której świadczy partytura dzieła. Mozart wykracza w niej poza ramy włoskiego gatunku seria – z powodzeniem nawiązuje do wspaniałych wzorców francuskich i niemieckich, przy czym nadaje całości indywidualny rys, z charakterystycznym dla siebie dystansem i poczuciem humoru.
Libretto w języku włoskim przygotował ksiądz Giambattista Varesco na podstawie francuskiej tragedii Antoine’a Dancheta z 1712 roku. Kreteński król Idomeneo w obliczu niebezpieczeństwa obiecuje Neptunowi złożyć w ofierze pierwszą osobę, którą spotka po powrocie do ojczyzny. Nieszczęśnikiem okazuje się być jego syn – Idamantes. Postawiony przed tragicznym wyborem król objawia swoją niejednoznaczną naturę, zaś pojmana księżniczka trojańska Ilia mierzy się z wewnętrznym konfliktem, kładąc na przeciwnych szalach miłość do Idamantesa i wierność ojczyźnie. Równie barwni są pozostali bohaterowie – żarliwy i odważny Idamantes czy przebiegła i demoniczna Elektra. Każdy ich wybuch emocji znajduje doskonałe odzwierciedlenie w muzyce. Mozart plastycznie traktuje orkiestrę, ubarwiając przebieg narracji instrumentalnymi partiami solowymi, i śmiało – jak w żadnej innej operze – wykorzystuje bogactwo możliwości brzmieniowych chóru.
W inscenizacji reżyserowanej przez Marka Weissa dla Polskiej Opery Królewskiej, opowieść o Kreteńczykach stanowi pretekst do kreowania muzycznej fantazji. Mit splata się z historią, a tradycja operowa bujnie rozwijająca się w Rzeczypospolitej za czasów panowania rozmiłowanego w sztuce króla Stasia – rezonuje w pełnym finezji przedstawieniu.
KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ
INSCENIZACJA I REŻYSERIA MAREK WEISS
WSPÓŁPRACA REŻYSERSKA, CHOREOGRAFIA IZADORA WEISS
SCENOGRAFIA WIESŁAW OLKO
WSPÓŁPRACA SCENOGRAFICZNA ŁUKASZ KWIETNIEWSKI
KOSTIUMY PAPROCKI & BRZOZOWSKI
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO KAROL KNAPIŃSKI
II DYRYGENT KAROL SZWECH
ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENTKA WANDA KARPIŃSKA
OBSADA
IDOMENEO KAROL KOZŁOWSKI
IDAMANTE ANNA RADZIEJEWSKA
ELETTRA ANNA MIKOŁAJCZYK
ILIA SONIA DETTLAFF
ARBACE / GRAN SACERDOTE DI NETTUNO MATEUSZ ZAJDEL
LA VOCE PAWEŁ MICHALCZUK
FURIE JULIA WITCZAK, NIKOLA ZIENTARSKA
CARYCA TATIANA HEMPEL-GIERLACH
KLAWESYN MONIKA KOLASIŃSKA
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DYRYGENT KAROL SZWECH
Czas trwania: ok. 2h (z jedną przerwą)
Miejsca na widowni są nienumerowane.
Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.
Mecenas Polskiej Opery Królewskiej
Mecenas Opery w Drodze
