MOZART DA CAMERA / PIEŚNI I ARIE KONCERTOWE

MOZART DA CAMERA / PIEŚNI I ARIE KONCERTOWE. Koncert z udziałem publiczności, streaming online
13 czerwca, sobota
Godzina 19:00
Teatr Królewski w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie oraz kanał YouTube Polskiej Opery Królewskiej

KUP BILET

BRAK STACJONARNEJ SPRZEDAŻY BILETÓW PRZED WYDARZENIEM

KONCERT Z UDZIAŁEM PUBLICZNOŚCI TRANSMITOWANY NA ŻYWO – STREAMING LIVE NA KANALE YOUTUBE

 

„Kiedy odchodziłem, [Anton Raaff] dziękował mi bardzo uprzejmie; ja ze swej strony zapewniłem go, że tak mu tę arię zaaranżuję, że z pewnością chętnie ją będzie śpiewał; bo lubię, żeby aria była tak dokładnie dopasowana do śpiewaka jak dobrze uszyte ubranie…” – pisał Wolfgang Amadeusz Mozart w liście z 28 lutego 1778. Należy jednak podkreślić, że słynny kompozytor nie hołdował jedynie artystycznym preferencjom śpiewaków, ale znajdował również inspirację w ich wokalnych możliwościach, fascynował go ludzki głos.

Muzyka wokalno-instrumentalna zajęła więc, niejako w naturalny sposób, szczególne miejsce w twórczości Mozarta. Choć w pierwszej kolejności kojarzy się ona z genialnymi utworami kościelnymi, a nade wszystko – z operą, to godne uwagi są również liczne arie koncertowe i pieśni wiedeńczyka. Mozart pisał je przez całe życie. Jego pierwsze samodzielne arie pochodzą z połowy lat 60. XVIII wieku, kiedy to jako niespełna dziesięcioletni chłopiec skomponował m.in. Conservati fedele KV 23. Zgodnie z konwencją monumentalnej arii, utwór stanowi swoisty koncert dla śpiewaka, znakomitą okazję do popisu. Warto zauważyć, że w utworze tym widać już pierwsze oznaki wyjątkowego talentu dramatycznego kompozytora. W powstałym dekadę później Ombra felice KV 255 dostrzec można natomiast nieco dojrzalszy sposób kształtowania ekspresji.

Wsłuchując się w kolejne arie i pieśni Mozarta, zaobserwować można różne fazy rozwoju tych gatunków – od prostych form tanecznych po rozbudowane sceny dramatyczne. Ze wszystkich jednak wyziera twórczy indywidualizm geniusza, a także niezwykła lekkość, wdzięk i ekspresja. Namiętna aria Bella mia fiamma KV 528, napisana dla Józefy Dušek, czy sentymentalna Vado, ma dove? oh Dei! KV 583, tworzona z myślą o Louise Villeneuve, podobnie jak najsłynniejsze pieśni z 1789 roku – m.in. Abendempfindung KV 523, An Chloe KV 524, Veilchen KV 476, Lied der Trennung KV 519 – to już w pełni dojrzałe, nasycone emocjami emanacje liryzmu. Zachwycająca śpiewność melodii, swoboda akompaniamentu, szlachetne brzmienie, doskonałość formy – oto cechy charakteryzujące te małe arcydzieła.

Marta Dziewanowska-Pachowska

 

PROGRAM

Wolfgang Amadeus Mozart

Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhabers verbrannte KV 520
Das Lied der Trennung KV 519
Ich würd’ auf meinem Pfad KV 390/340c
Abendempfindung an Laura KV 523
Sehnsucht nach dem Frühling KV 596
Das Veilchen KV 476
An Chloe KV 524
Die Verschweigung KV 518
Daphne, deine Rosenwangen KV 52
Warnung KV 433/416c
Ridente la calma KV 152
Conservati fedele KV 23
Vado, ma dove? oh Dei! KV 583
Bella mia fiamma KV 528
Ombra felice KV 255
Die Alte KV 517

 

WYKONAWCY

GABRIELA KAMIŃSKA SOPRAN

DOROTA LACHOWICZ MEZZOSOPRAN

DAGMARA DUDZIŃSKA FORTEPIAN

 


Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

  • Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.
  • Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
  • Po wejściu do budynku Teatru zdezynfekuj dłonie.
  • Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.
  • W dniu koncertu szatnia będzie nieczynna. Prosimy o zabranie okryć wierzchnich na widownię.
  • Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
  • Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.

Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.

Widownia będzie zapełniona w max 50%.

Zachowujemy bezpieczną odległość.

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.

 

Regulamin sprzedaży biletów oraz uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych organizowanych przez Polską Operę Królewską

Oświadczenie Uczestnika Wydarzenia Artystycznego organizowanego przez Polską Operę Królewską w Warszawie

 


Szanowni Państwo,

informujemy, że podczas koncertu odbędzie się rejestracja oraz transmisja LIVE wydarzenia w serwisie YouTube. Koncert będzie przebiegał w warunkach dostosowanych do potrzeb realizacji nagrania. Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie.

W razie pytań jesteśmy do Państwa dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie 500 309 424.