Godzina 20:30
Bazylika Świętego Krzyża, ul. Krakowskie Przedmieście 3 w Warszawie
KUP BILET
Spośród utworów sakralnych Antonia Vivaldiego Gloria RV 589 należy do tych najczęściej wykonywanych. Szczególny urok skontrastowanych ze sobą dwunastu części tkwi w umiejętnym wykorzystaniu bogactwa barokowych środków muzycznych. Vivaldi, który osiągnął mistrzostwo w zakresie komponowania muzyki koncertowej, doskonale potrafi wykorzystać możliwości wyrazowe orkiestry, która a to współpracuje, a to współzawodniczy z solistami i chórem. Pełny werwy początek z charakterystycznymi oktawami granymi unisono przez obój, trąbkę i smyczki znajduje odpowiedź w nie mniej energetycznym okrzyku chóru: „Chwała!”. Dalej znajdziemy ujmujące melodie, kontemplacyjne dialogi i wyrafinowane fugi, jak choćby uroczyste Cum sancto spiritu zamykające kompozycję.
W drugiej części zabrzmią utwory Johanna Sebastiana Bacha. W Suicie orkiestrowej D-dur BWV 1068 kompozytor wznosi się na wyżyny inwencji melodycznej i kontrapunktycznego kunsztu. Po utrzymanej w stylu francuskim uwerturze następuje ujmująca wyrafinowaniem część, w XIX wieku spopularyzowana jako Aria na strunie g. Z nastroju zadumy wyrywają słuchacza pozostałe części – pełne tanecznej werwy i radosnego uniesienia gawoty, bourrée i gigue. Koncert zwieńczy Gloria in excelsis Deo BWV 191 – jedyna kantata Johanna Sebastiana Bach napisana w języku łacińskim. Dziś nie wiemy, jakie okoliczności skłoniły mistrza do dokonania takiego wyboru. Dość rzec, że kompozycja z 1742 roku niemal w całości zawiera poddany niezbędnym skrótom i przekształceniom materiał muzyczny zaczerpnięty z drugiej części Missy (pod koniec życia rozbudowanej do postaci słynnej Mszy h-moll). Oryginał zaś powstał na potrzeby starań Bacha o tytuł nadwornego kompozytora elektora saskiego Augusta III.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM
Antonio Vivaldi (1678–1741) – Gloria RV 589
Gloria in excelsis Deo
Et in terra pax
Laudamus te
Gratias agimus tibi
Propter magnam gloriam
Domine Deus, Rex coelestis
Domine, Fili unigenite
Domine Deus, Agnus Dei
Qui tollis peccata mundi
Qui sedes ad dexteram Patris
Quoniam tu solus sanctus
Cum Sancto Spiritu
Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Suita orkiestrowa D-dur BWV 1068
Ouverture
Air
Gavotte I
Gavotte II
Bourrée
Gigue
Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Gloria in excelsis Deo BWV 191
Chór: Gloria in excelsis Deo
Duet: Gloria Patri et Filio et Spiritui sancto
Chór: Sicut erat in principio
WYKONAWCY
OLGA PASIECZNIK SOPRAN
ANETA ŁUKASZEWICZ MEZZOSOPRAN
SYLWESTER SMULCZYŃSKI TENOR
CHÓR KAMERALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT
Czas trwania: ok. 1h
Miejsca na widowni są nienumerowane.