Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
KUP BILET
Bogactwo form literackich psalmów Dawidowych, a także poruszające i uniwersalne treści w nich zawarte nieustająco inspirują artystów różnych tradycji i epok. Mądrość i piękno zawarte w biblijnych tekstach znalazły szczególne odbicie w utworach renesansowych i barokowych mistrzów. Zarówno ci związani z włoską kulturą muzyczną, jak i polscy kompozytorzy pozostawili potomnym szereg wybitnych dzieł budujących wielowiekową psalmodyczną tradycję.
Działający na mantuańskim dworze Gonzagów Salamone Rossi, którego dzieła stanowią klamrę programu koncertu, był autorem pierwszej wydanej drukiem księgi utworów z hebrajskim tekstem. Ha-Shirim Asher li-Shelomo (Pieśni Salomona) to opublikowany w 1623 roku zbiór trzydziestu trzech wokalnych kompozycji wielogłosowych, w których Rossi dokonuje unikatowej i rewolucyjnej jak na owe czasy fuzji zachodniej praktyki muzycznej z tradycją żydowską. Zupełnie inny zabieg stosuje w swojej twórczości Benedetto Marcello. W jego przypadku to śpiewy synagogalne stanowiły źródło inspiracji dla stworzenia własnego, nowego stylu prezentowania starotestamentowych treści.
Wśród dawnych kompozytorów związanych z polską tradycją muzyczną wyróżnia się pochodzący z Opola i mający najpewniej czesko-żydowskie korzenie Simon Bar Jona Madelka. W jego ujęciu pokutny Psalm 6 Domine, ne in furore zachwyca różnorodnością technik, brzmień i nastrojów. Nie mniej olśniewa communio Gustate et videte do słów Psalmu 33 w opracowaniu Mikołaja Zieleńskiego, którego zbiór Offertoria et Communiones Totius Anni stanowi jeden z najcenniejszych zabytków muzyki polskiej czasu przełomu renesansu i baroku.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM
Salamone Rossi (1570–1630)
Elohim Hashivenu (Psalm 80)
Adon Olam (hymn)
Mikołaj Zieleński (c.1550–c.1615)
Gustate et videte (psalm 33)
Simon Bar Jona Madelka (c.1550–c.1598)
Domine, ne in furore (Psalm 6)
Benedetto Marcello (1686–1739)
O beati color (Psalm 31)
Salamone Rossi (1570–1630)
Yitgadal (Kadisz)
Shir Hama’alot (Psalm 128)
WYKONAWCY
SYLWESTER SMULCZYŃSKI TENOR
CHÓR KAMERALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
RENATA SZCZYPIOR PRZYGOTOWANIE CHÓRU
MAREK ZAMOJSKI WIZUALIZACJE
JAKUB BURZYŃSKI DYRYGENT