OUVERTURES-SUITES / KONCERT KAMERALNY

1 grudnia 2023, piątek
Godzina 19:00
Pałac na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

KUP BILET

W niektórych regionach XVIII-wiecznych Niemiec nazwisko Bach nie tylko jednoznacznie kojarzyło się z profesją muzyczną, ale wręcz było stosowane jako synonim słowa muzyk. Wśród utalentowanych przedstawicieli rodu wymienionych przez słynnego Johanna Sebastiana w rodzinnej genealogii, Johann Bernhard Bach (1676-1749) znalazł swoje miejsce pod numerem 18. Daleki krewny lipskiego kantora w 1695 roku objął posadę organisty w Erfurcie, w 1699 przeniósł się do Magdeburga, by od 1703 już na stałe osiąść w Eisenach. Tam kontynuował działalność organistowską, a także zyskał uznanie jako nadworny klawesynista, a od 1712 kierownik kapeli przejętej od Telemanna.

Doświadczenia nabyte w orkiestrze oraz wykonywany repertuar z pewnością odbiły się na jego stylu kompozytorskim. Choć do dziś zachowało się jedynie kilkanaście utworów, to już na podstawie tej niewielkiej próbki można rozpoznać oryginalny język kompozytorski Johanna Bernharda. W sposób szczególny wyróżniają się suity orkiestrowe – zgodnie z niemiecką tradycją (wywiedzioną w tym przypadku z muzyki francuskiej) – nazywane uwerturami. W dość swobodnie ułożonym szeregu krótkich części większość fragmentów utrzymanych jest w charakterze tańców (np. Gavotte, Sarabande, Menuet, Bourrée) lub obrazuje silne emocje (np. La Joye – radość, Les Plaisirs – przyjemności). O świetności kompozycji niech świadczy fakt, że szybko dotarły do Lipska i zostały włączone przez Johanna Sebastiana do repertuaru tamtejszego Collegium Musicum.

Marta Dziewanowska-Pachowska

PROGRAM

Johann Bernhard Bach (1676-1749)

1. Ouverture-Suite g-moll

Ouverture– Air – Rondeau – Loure – Fantaisie – Passepied

2. Ouverture-Suite G-dur

Ouverture – Gavotte en Rondeau – Sarabande – Bourrée – Air – Menuet – Gigue

3. Ouverture-Suite e-moll

Ouverture – Air – Les Plaisirs – Menuet I/II – Air – Rigaudon – Corante – Gavotte en Rondeau

4. Ouverture-Suite D-dur

Ouverture – Caprice – Passepied I/II – Caprice – Air – La Joye – Caprice

WYKONAWCY

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT


Czas trwania: ok. 1 h 30 min

Miejsca na widowni są nienumerowane.