Godzina 19:00
Pałac na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
KUP BILET
W niektórych regionach XVIII-wiecznych Niemiec nazwisko Bach nie tylko jednoznacznie kojarzyło się z profesją muzyczną, ale wręcz było stosowane jako synonim słowa muzyk. Wśród utalentowanych przedstawicieli rodu wymienionych przez słynnego Johanna Sebastiana w rodzinnej genealogii, Johann Bernhard Bach (1676-1749) znalazł swoje miejsce pod numerem 18. Daleki krewny lipskiego kantora w 1695 roku objął posadę organisty w Erfurcie, w 1699 przeniósł się do Magdeburga, by od 1703 już na stałe osiąść w Eisenach. Tam kontynuował działalność organistowską, a także zyskał uznanie jako nadworny klawesynista, a od 1712 kierownik kapeli przejętej od Telemanna.
Doświadczenia nabyte w orkiestrze oraz wykonywany repertuar z pewnością odbiły się na jego stylu kompozytorskim. Choć do dziś zachowało się jedynie kilkanaście utworów, to już na podstawie tej niewielkiej próbki można rozpoznać oryginalny język kompozytorski Johanna Bernharda. W sposób szczególny wyróżniają się suity orkiestrowe – zgodnie z niemiecką tradycją (wywiedzioną w tym przypadku z muzyki francuskiej) – nazywane uwerturami. W dość swobodnie ułożonym szeregu krótkich części większość fragmentów utrzymanych jest w charakterze tańców (np. Gavotte, Sarabande, Menuet, Bourrée) lub obrazuje silne emocje (np. La Joye – radość, Les Plaisirs – przyjemności). O świetności kompozycji niech świadczy fakt, że szybko dotarły do Lipska i zostały włączone przez Johanna Sebastiana do repertuaru tamtejszego Collegium Musicum.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM
Johann Bernhard Bach (1676-1749)
1. Ouverture-Suite g-moll
Ouverture– Air – Rondeau – Loure – Fantaisie – Passepied
2. Ouverture-Suite G-dur
Ouverture – Gavotte en Rondeau – Sarabande – Bourrée – Air – Menuet – Gigue
3. Ouverture-Suite e-moll
Ouverture – Air – Les Plaisirs – Menuet I/II – Air – Rigaudon – Corante – Gavotte en Rondeau
4. Ouverture-Suite D-dur
Ouverture – Caprice – Passepied I/II – Caprice – Air – La Joye – Caprice
WYKONAWCY
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT
Czas trwania: ok. 1 h 30 min
Miejsca na widowni są nienumerowane.