MOZART – BEETHOVEN / KONCERT SYMFONICZNY

9 września 2023, sobota
Godzina 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59, Warszawa

KUP BILET

Wolfgang Amadeus Mozart i Ludwig van Beethoven – dwaj wybitni reprezentanci stylu klasycznego, a jednocześnie twórcy o całkiem odmiennych językach kompozytorskich. Zestawienie arii i symfonii, które wyszły spod ich pióra daje doskonałą okazję do refleksji nad tym, jakie cechy są wspólne dla danej epoki oraz w jaki sposób formalne i harmoniczne wzorce mogą prowadzić do ukształtowania dwóch całkiem różnych postaw artystycznych. 

Pierwszą część koncertu otwiera sentymentalna aria Vado, ma dove? oh Dei! KV 583, którą Mozart napisał w 1789 roku z myślą o znakomitej śpiewaczce Louise Villeneuve. Liryczna skarga zakochanego serca znajduje doskonały wyraz w niezwykle śpiewnej melodii oraz znakomicie wyważonej partii orkiestry. Zamiłowanie kompozytora do włoskiej sztuki operowej łączy się tu nie tylko z językiem tekstu, ale przede wszystkim ukazuje się w nawiązaniu do urzekającego stylu bel canto. Zresztą zamiłowanie do opery przenika przez wszystkie gatunki uprawiane przez Mozarta – także te czysto instrumentalne, choć ta fascynacja nie jest jeszcze obecna w jego pierwszej symfonii, napisanej w wieku zaledwie ośmiu lat. W partyturze, której autograf przechowuje Biblioteka Jagiellońska, widać natomiast efekty pilnych studiów nad kompozycjami swego ojca oraz synów Johanna Sebastiana Bacha.  

Zupełnie inny nastrój towarzyszy arii Ah! Perfido Beethovena, ukończonej przez kompozytora w Pradze w 1796 roku. Libretto Metastasia stanowi opowieść porzuconej przez Achillesa Deidamii. Falę silnych uczuć – miłości i wzburzenia – oddaje emocjonalna i pełna kontrastów muzyka. Program zwieńczy słynna V Symfonia mistrza z Bonn z poruszającym czterodźwiękowym „motywem losu”. Stanowi on budulec całej pierwszej części dzieła i powraca niczym echo w burzliwym Scherzu i triumfalnym finałowym Allegro. Bogata uczuciowość prowadzi słuchacza przez kolejne rozbudowane części wielkiego cyklu napisanego w pierwszych latach XIX wieku. Jeszcze mieści się on w ramach klasycznej formy, ale już zapowiada burzliwe stulecie, którego muzyka niebawem wybuchnie feerią barw i głębią emocji.  

Marta Dziewanowska-Pachowska

 

PROGRAM 

Wolfgang Amadeus Mozart

Aria koncertowa Vado, ma dove? KV 583

I Symfonia Es-dur KV 16
Allegro molto – Andante – Presto

Ludwig van Beethoven

Aria koncertowa Ah! Perfido op. 65

V Symfonia c-moll op. 67
Allegro con brio – Andante con moto – Scherzo. Allegro – Finale. Allegro

 

WYKONAWCY 

OLGA PASIECZNIK SOPRAN

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DAWID RUNTZ DYRYGENT

 


Czas trwania: ok. 1 h

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia