Godzina 19:00
Teatr Królewski w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie oraz kanał YouTube Polskiej Opery Królewskiej
KUP BILET
BRAK STACJONARNEJ SPRZEDAŻY BILETÓW PRZED WYDARZENIEM
KONCERT Z UDZIAŁEM PUBLICZNOŚCI TRANSMITOWANY NA ŻYWO – STREAMING LIVE NA KANALE YOUTUBE
Trudno jest ustalić czas powstania i adresata kantaty Non sa che sia dolore BWV 209 Johanna Sebastiana Bacha. Tematem kompozycji jest cierpienie spowodowane koniecznością rozstania z przyjacielem. W rozpacz wybrzmiewającą w pierwszej części kompozycji zostaje jednak ostatecznie tchnięta nuta nadziei, a finałowa aria zachęca do odważnego stawiania czoła temu, co nowe i nieznane.
Pełna radości i zachwytu jest natomiast kantata weselna Weichet nur, betrübte Schatten BWV 202, która zabrzmi w finale koncertu. Skromne wymagania co do obsady (sopranowi solo towarzyszą jedynie: obój, skrzypce i basso continuo) wskazują, iż powstała ona z okazji mieszczańskiego bądź szlacheckiego ślubu. Jej żartobliwy i taneczny charakter z pewnością nie przystawałby żadnemu z dworów książęcych. Niewykluczone, że Bach napisał tę kompozycję z okazji własnych zaślubin z Anną Magdaleną w 1721 roku. Wspaniała muzyka doskonale odzwierciedla treść literackiego przekazu. Początkowy obraz groźnej i mrocznej zimy przemienia się w pejzaż pełnej życia, rozkwitającej wiosny.
Między dwiema kantatami zabrzmi Ouverture g-moll, oznaczona w katalogu Bach Werke Verzeichnis numerem 1070. Autorstwo kompozycji budzi jednak wątpliwości. W głównym źródle – kopii, która wyszła spod ręki Christiana Friedricha Penzela w 1753 roku – widnieje jedynie podpis „Sig. Bach”. Niektórzy badacze skłonni są więc raczej przypisywać dzieło Wilhelmowi Friedemannowi, najstarszemu synowi Johanna Sebastiana. Mógłby na to wskazywać styl kompozycji, a także bliskie relacje, jakie łączyły tego niezwykle utalentowanego potomka Mistrza z Penzelem.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM
Johann Sebastian Bach
Kantata Non sa che sia dolore BWV 209
Ouverture g-moll BWV 1070
Kantata Weichet nur, betrübte Schatten BWV 202
WYKONAWCY
OLGA PASIECZNIK SOPRAN
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
MICHAŁ PIOTROWSKI I SKRZYPCE
ANNA NOWAK-POKRZYWIŃSKA II SKRZYPCE
NATALIA REICHERT ALTÓWKA
TOMASZ FRYCZ WIOLONCZELA
GRZEGORZ ZIMAK KONTRABAS
AGNIESZKA MAZUR OBÓJ
EWA GUBIEC FLET TRAVERSO
KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT
Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:
- Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.
- Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
- Po wejściu do budynku Teatru zdezynfekuj dłonie.
- Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.
- W dniu koncertu szatnia będzie nieczynna. Prosimy o zabranie okryć wierzchnich na widownię.
- Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
- Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.
Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!
Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.
Widownia będzie zapełniona w max 50%.
Zachowujemy bezpieczną odległość.
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.
Szanowni Państwo,
informujemy, że podczas koncertu odbędzie się rejestracja oraz transmisja LIVE wydarzenia w serwisie YouTube. Koncert będzie przebiegał w warunkach dostosowanych do potrzeb realizacji nagrania. Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie.
W razie pytań jesteśmy do Państwa dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie 500 309 424.