IL TRIONFO DEL TEMPO E DEL DISINGANNO / GEORG FRIEDRICH HAENDEL

21 listopada 2025, piątek
Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

KUP BILET

Jeśli wierzyć relacjom pierwszego biografa kompozytora – Johna Mainwaringa, przebywający w Hamburgu dwudziestoletni Georg Friedrich Haendel z nutą pogardy spoglądał na partytury włoskich twórców. Wkrótce jednak ziściły się słowa Ferdinanda de Medici, że Haendlowi potrzeba „jedynie podróży do Włoch, by przekonać go do stylu i gustu, które tam dominują”. Rzeczywiście zanurzenie w artystycznym życiu Florencji, Rzymu, a potem Neapolu i Wenecji, nadało dojrzałemu stylowi kompozytora szczególnej oryginalności i wyrafinowania. Jednym z owoców podróży do Italii jest Il trionfo del Tempo e del Disinganno HWV 46a z 1707 roku – oratorium napisane dla Rzymu, nazwane przez Romaina Rollanda „utajoną operą”. W mieście obowiązywał wówczas kościelny zakaz wystawiania drammi per musica, co nie studziło estetycznych potrzeb elitarnej grupy odbiorców, rozkochanych w pełnej przepychu twórczości dramatycznej.

Libretto przygotowane dla Haendla przez kardynała Benedetta Pamphiliego dotyczy spraw o charakterze uniwersalnym – natury Piękna, istoty Prawdy, granic Przyjemności i nieuchronności upływu Czasu. Dysputa czterech alegorycznych postaci wprowadza publiczność coraz głębiej w refleksję nad wyzwaniami, jakie stawia przed człowiekiem otaczająca go rzeczywistość. Obok wysoko cenionych wartości pojawiają się pokusy i rozczarowania. Znamienne, iż tę pierwszą wersję oratorium wieńczy rzewna aria Bellezzy Tu del Ciel (w kolejnych wersjach zamieniona na triumfalne Alleluja), w której dominuje poczucie bezsilności i – wobec nabytego doświadczenia – tęsknoty za niewinnością. Twórcy przygotowanej w Polskiej Operze Królewskiej scenicznej interpretacji Haendlowskiego dzieła podążają za cieniem obecnym w tej wizji. Wpisując muzyczne dialogi we współczesną narrację i nieoczywistą koncepcję realizacyjną, stawiają odważne, angażujące publiczność pytania o rolę wartości w świecie, w którym za wiedzę i rozumienie płaci się wysoką cenę.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA WALDEMAR RAŹNIAK
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY BARBARA GUZIK
REŻYSERIA ŚWIATEŁ ADA BYSTRZYCKA
PROJEKCJE WOJTEK KAPELA
ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENTKA WANDA KARPIŃSKA

OBSADA

BELLEZZA JULIA PLIŚ

PIACERE ANETA ŁUKASZEWICZ

DISINGANNO ANNA RADZIEJEWSKA

TEMPO SYLWESTER SMULCZYŃSKI

AKTORZY PATRYCJA GRZYWIŃSKA, JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ, VOVA MAKOVSKYI

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA


Czas trwania: ok. 2 godz. 20 minut (z jedną przerwą)

Miejsca na widowni są nienumerowane.

Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.


Mecenas Polskiej Opery Królewskiej
Mecenas Opery w Drodze

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia