III FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ – HAENDEL | IMENEO (INSCENIZOWANA WERSJA KONCERTOWA)

17 września 2023, niedziela
Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

KUP BILET

Pierwsze szkice opery Imeneo powstały już w 1738 roku. Ostateczny kształt Haendel nadał kompozycji dwa lata później, niedługo przed prapremierą zaplanowaną na 22 listopada 1740. Historię o miłości i honorze, odwadze i rozczarowaniu Haendel opowiada za pomocą pełnej napięć i kolorów muzyki. Z jednej strony prezentuje w niej bogactwo retoryczno-muzycznych zwrotów charakterystycznych dla dojrzałego baroku, z drugiej – operuje indywidualnym językiem doskonale łączącym w sobie elementy stylów włoskiego i francuskiego. Wprawne ucho z pewnością dostrzeże także emocjonalne fragmenty przearanżowane niebawem na potrzeby Mesjasza czy doskonałość techniki orkiestrowej wypracowanej w słynnych 12 Concerti grossi op. 6.

Tytułowy bohater, ocaliwszy Rosmene z rąk piratów, prosi ją o rękę. Ta jednak – zakochana w Tirincie – waha się, wzbudzając niepokój i zazdrość zarówno u dawnego wybranka serca, jak i u tajemniczego wybawiciela. Ingerencja sił nadprzyrodzonych pomaga kobiecie podjąć ostateczną decyzję, a poczucie obowiązku zwycięża z namiętnością. Być może warto spojrzeć na to proste libretto przez pryzmat kariery zawodowej kompozytora. Na przełomie lat 30. i 40. musiał – podobnie jak Rosmene – wybierać, czy pójść za głosem serca czy rozumu. Wobec zmiany gustu publiczności, przekładającej się na sytuację finansową jego przedsięwzięcia operowego, już wkrótce kompozytor miał porzucić ukochany gatunek, by oddać się nowej twórczej miłości – angielskiemu oratorium. Imeneo zainaugurował więc ostatni Haendlowski sezon operowy. Niewykluczone, że towarzyszące tej zmianie emocje tkwią ukryte między dźwiękami pełnych rozmachu recytatywów i arii.

Marta Dziewanowska-Pachowska

 

kierownictwo muzyczne martyna pastuszka
Koncepcja inscenizacji Andrzej Klimczak
Opieka scenograficzna Marlena Skoneczko
Projekcje Marek Zamojski
przygotowanie zespołu wokalnego jakub szafrański
Inspicjentka Agnieszka Orlikowska

OBSADA

Imeneo Robert Gierlach
Tirinto Jan Jakub Monowid
Rosmene Olga Pasiecznik
Clomiri Marta Boberska
Argenio Andrzej Klimczak

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

SKRZYPCE, DYRYGENT

MARTYNA PASTUSZKA


Miejsca na widowni są nienumerowane.

Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.

Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia