WYDARZENIE W RAMACH FESTIWALU IN TEMPORE REGUM – Muzyka Czasu Królów
Johann Adolf Hasse zaliczany jest do najwybitniejszych twórców późnego baroku. Niemiecki kompozytor, którego opery uznawane były za szczyt doskonałości, przez wiele lat pozostawał w służbie polskich królów – Augusta II, a szczególnie Augusta III. Dramma per musica La Zenobia z 1761 roku, do tekstu wybitnego librecisty Pietra Metastasia, to jedno z trzech dzieł skomponowanych specjalnie dla warszawskiego dworu.
O tym, jak wielką rolę kulturotwórczą pełniła w XVIII wieku muzyka operowa świadczy m.in. sposób, w jaki wpływała ona na kształt muzyki religijnej. Zjawisko stosowania w muzyce liturgicznej wirtuozowskiej techniki wokalnej, określane mianem „opery w kościele”, znajduje także odzwierciedlenie w sposobie wykorzystania arii z oper Hassego w utworach religijnych. Wiele przykładów kontrafaktur – arii ze zmienionym tekstem – zachowało się w archiwach kościelnych rozsianych po całej Rzeczypospolitej oraz w licznych ośrodkach kultu XVIII-wiecznej Polski. Hasse jest również autorem dzieł oryginalnie liturgicznych, do których należy między innymi antyfona maryjna Salve Regina. Wymagająca szczególnego kunsztu koloraturowa partia solowa pisana była prawdopodobnie z myślą o żonie kompozytora, znakomitej śpiewaczce – Faustinie Bordoni.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM
JOHANN ADOLF HASSE
Salve Regina
1. Salve Regina
2. Ad te clamamus
3. Eja ergo
4. O clemens, o pia
La Zenobia
Sinfonia (Allegro assai – Andantino grazioso – Allegro assai)
Aria Egle Di ricche gemme e rare
Aria Zopiro Cada, cada l’indegno
Aria Egle Oh, che felici pianti
Aria Mitrane Pastorella, io giurerei o che avvampi
Aria Tiridate So che, sognata ancora
Aria Zopiro Salvo tu vuoi lo sposo
Aria Radamisto Non respiro
WYKONAWCY
MARTA BOBERSKA SOPRAN
IWONA LUBOWICZ SOPRAN
ANNA RADZIEJEWSKA ALT
TOMASZ KRZYSICA TENOR
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
MICHAŁ PIOTROWSKI /KONCERTMISTRZ/, KAMILA GUZ I SKRZYPCE
ANNA NOWAK-POKRZYWIŃSKA, MAŁGORZATA GÓRAJ II SKRZYPCE
NATALIA REICHERT ALTÓWKI
TOMASZ FRYCZ WIOLONCZELA
GRZEGORZ ZIMAK KONTRABAS
FILIP ZIELIŃSKI TEORBA
MAGDALENA IRMIŃSKA FLET
TYTUS WOJNOWICZ OBÓJ
LESZEK WACHNIK FAGOT
WITOLD SIKORA, PAWEŁ PIĘTKA ROGI NATURALNE
KRZYSZTOF GARSTKA DYRYGENT
Miejsca na widowni są nienumerowane.
Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:
- Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.
- Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
- Po wejściu do budynku zdezynfekuj dłonie.
- Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w miejscu wskazanym przez obsługę.
- W dniu koncertu szatnia będzie nieczynna. Prosimy o zabranie okryć wierzchnich na widownię.
- Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
- Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.
Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!
- Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
- Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.
- Widownia będzie zapełniona w max 50%.
- Zachowujemy bezpieczną odległość.
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.



