Godzina 19:30
Oblackie Centrum Edukacji i Kultury, ul. Elżbietańska 9/10 w Gdańsku
Koncert w ramach 18. Festiwalu Goldbergowskiego
Jego muzyka religijna jest obecnie tak bardzo doceniana, że niewiele jest protestanckich kościołów w Niemczech, w których by nie wykonywano kantat z rocznika – tak o twórczości Georga Philippa Telemanna pisał w 1758 roku Johann Ernst Bach, kapelmistrz weimarski, siostrzeniec słynnego Johanna Sebastiana. W istocie uniwersalny charakter kantat wydanych w 1726 roku w cyklu pt. Harmonischer Gottes-Dienst pozwalał na ich wykorzystanie zarówno w świątyni, jak i w muzykowaniu domowym. Umieszczona w programie koncertu kantata Wer ist, der dort von Edom kömmt TWV 1:1584 przeznaczona jest na niedzielę poprzedzającą Niedzielę Palmową, a jej tematem jest pokuta, ofiara Chrystusa i odkupienie.
Znakomitym przykładem obfitującego w symbole barokowego języka muzycznego oraz niezrównanej inwencji kompozytorskiej są także kantaty kościelne Johanna Sebastiana Bacha. Pierwotna wersja kantaty Ich habe genug BWV 82 napisana została w 1727 roku na solowy głos basowy, jednak już w 1730 lub 1731 roku Bach przepisał kantatę na sopran. Tematem utworu przeznaczonego na święto Oczyszczenia Najświętszej Marii Panny jest tęsknota za śmiercią, która dla chrześcijanina jest bramą wiodącą ku zjednoczeniu z Chrystusem.
Podczas koncertu zabrzmią też utwory barokowych mistrzów współtworzących bogaty pejzaż muzyczny XVIII-wiecznego Gdańska. Tytuł koncertu zaczerpnięty został z kantaty Herr, nun lässest du deinen Diener urodzonego w Gdańsku Johanna Jeremiasa du Grain, ucznia Telemanna. Pełna uroku wariacyjna forma chaconne na skrzypce, fagot i continuo uwydatnia kunszt i inwencję Johanna Valentina Medera, który przez ponad dekadę pełnił funkcję kapelmistrza kościoła Najświętszej Marii Panny w nadbałtyckim mieście. Rodowitym Gdańszczaninem był natomiast znakomity klawesynista i kompozytor Johann Gottlieb Goldberg. Niewykluczone, że to dla niego Johann Sebastian Bach napisał cykl wariacji Aria mit verschiedenen Veränderungen, zwanych – od nazwiska pierwszego interpretatora – Wariacjami Goldbergowskimi.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM
Georg Philipp Telemann – Quartetto TWV 43:G2
Largo-Allegro-Largo | Vivace | Moderato | Grave | Vivace
Georg Philipp Telemann – Wer ist, der dort von Edom kömmt TWV 1:1584
Recytatyw: Wer ist, der dort von Edom kömmt
Aria: O welch ein Opfer, welch ein Segen
Recytatyw: Die Sünde war zu groß
Aria: So biet‘ ich mit vergnügten Schritte
Johann Gottlieb Goldberg – Sonata a 4 DürG 14
Largo | Allegro | Grave | Giga
Johann Sebastian Bach – Ich habe genug BWV 82
Aria: Ich habe genug
Recytatyw: Ich habe genug
Aria: Schlummert ein , ihr matten Augen
Recytatyw: Mein Gott! wenn kömmt das schöne: Nun!
Aria: Ich freude mich auf meinen Tod
Johann Valentin Meder – Chaconne in C
Johann Jeremias du Grain – Herr, nun lässest du deinen Diener
Aria: Herr nun lässest du deiner Diener
Recytatyw: Wer Last und Hitze fühlet
Aria: Denn meine Augen haben deinen Heiland gesehen
Recytatyw: Ach ja, wer Jesum hat gesehn
Aria: Brechet, ihr verfallene Augen
WYKONAWCY
OLGA PASIECZNIK SOPRAN
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA POZYTYW/KLAWESYN, DYRYGENT
Czas trwania: ok. 1h 20 min