SEKRETNE ŻYCIE OBRAZÓW / MONTEVERDI – HAENDEL – VIVALDI | PREMIERA ONLINE

16 stycznia 2021, sobota
Godzina 19:00
Kanał YouTube Polskiej Opery Królewskiej - retransmisja z Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, Sala Kameralna



WYDARZENIE ONLINE

Retransmisja na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej oraz na platformie vod.teatrwielki.pl. Materiał będzie dostępny do dnia 24 stycznia do godziny 23.59.

 

Sekretne życie obrazów to oryginalne połączenie arii z oper Monteverdiego, Haendla i Vivaldiego ze światem malarstwa z epoki baroku. Fragmenty takich dzieł, jak Orlando, Ariodante czy Alcina, czyli „muzyczne obrazy” wyjęte z większej całości, stanowią kanwę opowieści osnutych wokół scen uchwyconych na płótnach dawnych mistrzów.

Czego dowiedziała się z korespondencji Czytająca list Vermeera? O czym rozmawia Straż nocna Rembrandta na chwilę przed wymarszem? I kto złapie pantofelek panny z obrazu Huśtawka Fragonarda? Na te oraz wiele innych pytań odpowiedź daje inscenizowany koncert Sekretne życie obrazów.

Kompozytorzy, których dzieła wypełniają program koncertu odegrali ważną rolę w historii opery. Monteverdi, ojciec teatru muzycznego, przez całe twórcze życie rozwijał pełen ekspresji język muzyczny. O niegasnącym geniuszu kompozytora świadczą dwa ostatnie z jego zachowanych do dziś dzieł operowych – Powrót Ulissesa do Ojczyzny Koronacja Poppei. Monteverdi wykazuje w nich nie tylko zręczność w tworzeniu zachwycających melodii i prowadzeniu wartkiej narracji, ale przede wszystkim przekonująco kształtuje porywające charaktery bohaterów dramatu.

Urokowi i możliwościom gatunku opery nie oparł się Georg Friedrich Haendel. Istotę włoskiej opery przyswoił podczas pobytu w Toskanii, gdzie napisał swoje pierwsze dzieła dramatyczne. Wśród nich znajduje się m.in. Agrippina ze znakomicie wykreowaną postacią tytułowej bohaterki – intrygantki, której determinacja tak silnie wybrzmiewa w arii L’alma mia… z I aktu. Nie mniej przekonujące są postaci z opery Rinaldo, którą Haendel triumfalnie zainaugurował swoją londyńską karierę, a także muzyczne portrety zawarte w późniejszych arcydziełach. Wśród nich znajdują się opery oparte na epizodach z Orlanda szalonego Ariosta. Arie i duety z takich dzieł, jak Orlando, Ariodante Alcine stanowią duchową ucztę dla słuchaczy, śpiewakom dają zaś doskonałą okazję do wykazania się zarówno kunsztem wokalnym, jak i talentem aktorskim. Tym mocniej działają na wyobraźnię, gdy zostaną ściśle powiązane z geniuszem barokowego malarstwa.

Wydarzenie jest koprodukcją Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz Polskiej Opery Królewskiej. Solistom Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej towarzyszy Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona pod kierownictwem Krzysztofa Garstki.

 ­­

PROGRAM

C. Monteverdi – aria Neptuna Superbo è l´uom z opery Il ritorno d’Ulisse in patria SV 325
G.F. Haendel – aria Armidy Furie terribili z opery Rinaldo HWV 7
G.F. Haendel – aria Ariodante Dopo notte z opery Ariodante HWV 33
G.F. Haendel – aria Armidy Molto voglio, molto spero z opery Rinaldo HWV 7
G.F. Haendel – duet Ginevry i Ariodante Bramo aver mille vite z opery Ariodante HWV 33
G.F. Haendel – duet Lurcanio i Dalindy Dite spera z opery Ariodante HWV 33
G.F. Haendel – aria Zoroastro Lascia Amore e segui Marte! z opery Orlando HWV 31
G.F. Haendel – aria Lurcanio Il tuo sangue z opery Ariodante HWV 33
G.F. Haendel – aria Argante Sibilar gli angui d’Aletto z opery Rinaldo HWV 7
G.F. Haendel – aria Alciny Si son quella z opery Alcina HWV 34
G.F. Haendel – aria Agrippiny L’alma mia fra le tempeste z opery Agrippina HWV 6
G.F. Haendel – aria Zoroastro Sorge infausta una procella z opery Orlando HWV 31
G.F. Haendel – aria Ariodante Scherza infida z opery Ariodante HWV 33
G.F. Haendel – arioso Ginevry Vezzi, lusinghe, e brio z opery Ariodante HWV 33
C. Monteverdi – duet Poppei i Nerona Pur ti miro, pur ti godo z opery L’Incoronazione di Poppea SV 308
G.F. Haendel – aria Rinaldo Cara sposa z opery Rinaldo HWV 7
A. Vivaldi – aria Vagausa Armatae face et anguibus z oratorium Juditha triumphans RV 644

 

KRZYSZTOF GARSTKA KIEROWNICTWO MUZYCZNE
EWA RUCIŃSKA SCENARIUSZ, REŻYSERIA
ELŻBIETA TOLAK KOSTIUMY

 

WYKONAWCY

UCZESTNICY AKADEMII OPEROWEJ TEATRU WIELKIEGO-OPERY NARODOWEJ

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA  KLAWESYN, DYRYGENT

 


 

ORGANIZATOR KONCERTU:

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

Zapisz się na newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).