SEKRETNE ŻYCIE OBRAZÓW / MONTEVERDI – HAENDEL – VIVALDI | PREMIERA ONLINE

16 stycznia 2021, sobota
Godzina 19:00
Kanał YouTube Polskiej Opery Królewskiej - retransmisja z Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, Sala Kameralna



WYDARZENIE ONLINE

Retransmisja na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej oraz na platformie vod.teatrwielki.pl.

 

Sekretne życie obrazów to oryginalne połączenie arii z oper Monteverdiego, Haendla i Vivaldiego ze światem malarstwa z epoki baroku. Fragmenty takich dzieł, jak Orlando, Ariodante czy Alcina, czyli „muzyczne obrazy” wyjęte z większej całości, stanowią kanwę opowieści osnutych wokół scen uchwyconych na płótnach dawnych mistrzów.

Czego dowiedziała się z korespondencji Czytająca list Vermeera? O czym rozmawia Straż nocna Rembrandta na chwilę przed wymarszem? I kto złapie pantofelek panny z obrazu Huśtawka Fragonarda? Na te oraz wiele innych pytań odpowiedź daje inscenizowany koncert Sekretne życie obrazów.

Kompozytorzy, których dzieła wypełniają program koncertu odegrali ważną rolę w historii opery. Monteverdi, ojciec teatru muzycznego, przez całe twórcze życie rozwijał pełen ekspresji język muzyczny. O niegasnącym geniuszu kompozytora świadczą dwa ostatnie z jego zachowanych do dziś dzieł operowych – Powrót Ulissesa do Ojczyzny Koronacja Poppei. Monteverdi wykazuje w nich nie tylko zręczność w tworzeniu zachwycających melodii i prowadzeniu wartkiej narracji, ale przede wszystkim przekonująco kształtuje porywające charaktery bohaterów dramatu.

Urokowi i możliwościom gatunku opery nie oparł się Georg Friedrich Haendel. Istotę włoskiej opery przyswoił podczas pobytu w Toskanii, gdzie napisał swoje pierwsze dzieła dramatyczne. Wśród nich znajduje się m.in. Agrippina ze znakomicie wykreowaną postacią tytułowej bohaterki – intrygantki, której determinacja tak silnie wybrzmiewa w arii L’alma mia… z I aktu. Nie mniej przekonujące są postaci z opery Rinaldo, którą Haendel triumfalnie zainaugurował swoją londyńską karierę, a także muzyczne portrety zawarte w późniejszych arcydziełach. Wśród nich znajdują się opery oparte na epizodach z Orlanda szalonego Ariosta. Arie i duety z takich dzieł, jak Orlando, Ariodante Alcine stanowią duchową ucztę dla słuchaczy, śpiewakom dają zaś doskonałą okazję do wykazania się zarówno kunsztem wokalnym, jak i talentem aktorskim. Tym mocniej działają na wyobraźnię, gdy zostaną ściśle powiązane z geniuszem barokowego malarstwa.

Wydarzenie jest koprodukcją Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz Polskiej Opery Królewskiej. Solistom Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej towarzyszy Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona pod kierownictwem Krzysztofa Garstki.

 ­­

PROGRAM

C. Monteverdi – aria Neptuna Superbo è l´uom z opery Il ritorno d’Ulisse in patria SV 325
G.F. Haendel – aria Armidy Furie terribili z opery Rinaldo HWV 7
G.F. Haendel – aria Ariodante Dopo notte z opery Ariodante HWV 33
G.F. Haendel – aria Armidy Molto voglio, molto spero z opery Rinaldo HWV 7
G.F. Haendel – duet Ginevry i Ariodante Bramo aver mille vite z opery Ariodante HWV 33
G.F. Haendel – duet Lurcanio i Dalindy Dite spera z opery Ariodante HWV 33
G.F. Haendel – aria Zoroastro Lascia Amore e segui Marte! z opery Orlando HWV 31
G.F. Haendel – aria Lurcanio Il tuo sangue z opery Ariodante HWV 33
G.F. Haendel – aria Argante Sibilar gli angui d’Aletto z opery Rinaldo HWV 7
G.F. Haendel – aria Alciny Si son quella z opery Alcina HWV 34
G.F. Haendel – aria Agrippiny L’alma mia fra le tempeste z opery Agrippina HWV 6
G.F. Haendel – aria Zoroastro Sorge infausta una procella z opery Orlando HWV 31
G.F. Haendel – aria Ariodante Scherza infida z opery Ariodante HWV 33
G.F. Haendel – arioso Ginevry Vezzi, lusinghe, e brio z opery Ariodante HWV 33
C. Monteverdi – duet Poppei i Nerona Pur ti miro, pur ti godo z opery L’Incoronazione di Poppea SV 308
G.F. Haendel – aria Rinaldo Cara sposa z opery Rinaldo HWV 7
A. Vivaldi – aria Judyty Armatae face et anguibus z oratorium Juditha triumphans RV 644

 

KRZYSZTOF GARSTKA KIEROWNICTWO MUZYCZNE
EWA RUCIŃSKA SCENARIUSZ, REŻYSERIA
ELŻBIETA TOLAK KOSTIUMY

 

WYKONAWCY

UCZESTNICY AKADEMII OPEROWEJ TEATRU WIELKIEGO-OPERY NARODOWEJ

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA  KLAWESYN, DYRYGENT

 


 

ORGANIZATOR KONCERTU:

Zapisz się na newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).