BARTŁOMIEJ PĘKIEL – ADAM JARZĘBSKI – MARCIN MIELCZEWSKI

15 września, niedziela
Godzina 19:00
Zamek Królewski w Warszawie - Sala Wielka

KUP BILET

 

Polska Opera Królewska zaprasza na wydarzenie inaugurujące Festiwal Muzyka Królów Polskich. Artyści zespołu Capella Regia Polona oraz Chóru Kameralnego przy Polskiej Operze Królewskiej wykonają utwory, które rozbrzmiewały na XVII-wiecznych dworach polskich Wazów.

Dbałość rodziny królewskiej o wysoki poziom muzyki towarzyszącej najważniejszym uroczystościom państwowym i kościelnym, ale także codziennemu życiu, budzi podziw i uznanie. Spośród szeregu znakomitych dzieł pochodzących z tamtej epoki, do programu wybrane zostały kompozycje Adama Jarzębskiego, Marcina Mielczewskiego oraz Bartłomieja Pękiela.

Adam Jarzębski zapisał się na kartach historii przede wszystkim jako twórca muzyki instrumentalnej. Jest autorem kilkudziesięciu kompozycji określanych mianem concerti, które stanowią doskonały przykład wczesnej fazy rozwoju gatunku koncertu. Są to kompozycje wieloczęściowe, składające się z szeregu niewielkich, kontrastujących ze sobą odcinków. Charakterystyczny jest także brak precyzyjnego określenia aparatu wykonawczego w partyturze.

Poza spuścizną kompozytorską, Jarzębski pozostawił po sobie poemat pod tytułem Gościniec abo Krótkie opisanie Warszawy. Choć pod względem literackim nie jest to utwór najwyższych lotów, to stanowi ważne świadectwo ówczesnego życia. Autor opisuje w nim m.in. królewską kapelę, upamiętniając w ten sposób także Bartłomieja Pękiela i  Marcina Mielczewskiego:


Pekiel, zacny organista,
Dobry z nimże komponista;
I Mielczewskiego też rzeczy
Do grania, śpiewania grzeczy”

Rzeczywiście, Bartłomiej Pękiel wyróżniał się zdolnościami kompozytorskimi tak dalece, że dziś uważany jest za jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów epoki baroku. Zasłynął głównie jako twórca muzyki religijnej – zróżnicowanej zarówno w treści, jak i formie. Przykładem może być choćby muzyczne opracowanie sekwencji na Boże Narodzenie Magnum Nomen Domini,  w którym Pękiel traktuje tekst sylabicznie, stosując jednocześnie prostą, symetryczną budowę. Wyższy stopień skomplikowania charakteryzuje jego jedyny znany dziś koncert kościelny Dulcis Amor Jesu, gdzie kompozytor swobodnie posługuje się techniką koncertującą. Absolutną perłą, jeśli chodzi o wykorzystanie tej techniki jest natomiast przepiękna  Missa concertata La Lombardesca. W tym niezwykłym cyklu mszalnym Pękiel doskonale wykorzystuje możliwości, jakie daje zastosowanie polichóralności.

Jednak za panowania Wazów prawdopodobnie najbardziej znanym poza ojczyzną polskim kompozytorem był Marcin Mielczewski. Do dziś zachowała się po nim jedna niekompletna msza oraz 34 wokalno-instrumentalne motety i koncerty kościelne, a także szereg zespołowych kompozycji instrumentalnych. Podczas koncertu zabrzmi wspaniały Magnificat, a także dwie canzony. Canzona prima a 2 wyróżnia się spośród pozostałych utworów tego gatunku zarówno długością, jak i wielością odcinków, z których niemal każdy zawiera cytat ze znanej wówczas w Rzeczypospolitej muzyki popularnej oraz tanecznej.

 

PROGRAM

Marcin Mielczewski – Canzona prima a 2
Marcin Mielczewski – Magnificat
Adam Jarzębski – Concerto terzo
Adam Jarzębski – Concerto a 3 „Norimberga”
Bartłomiej Pękiel – Dulcis amor Jesu
Adam Jarzębski – Concerto a 3 „Tamburetta”
Marcin Mielczewski – Canzona terza a 3
Bartłomiej Pękiel – Missa concertata „La Lombardesca”

 

WYKONAWCY

BARBARA ROGALA  SOPRAN
MARTA SCHNURA  MEZZOSOPRAN
JOANNA TALARKIEWICZ  ALT
MIKOŁAJ ZGÓDKA  TENOR
PAWEŁ MICHALCZUK  BAS

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
LILIANNA KRYCH PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO

CHÓR KAMERALNY PRZY POLSKIEJ OPERZE KRÓLEWSKIEJ
RENATA SZCZYPIOR  PRZYGOTOWANIE CHÓRU KAMERALNEGO

CAPELLA REGIA POLONA

LILIANNA KRYCH DYRYGENT

 


Miejsca na widowni są nienumerowane.
Wejście na koncert przez bramę D (Brama Senatorska).

 

PATRON MEDIALNY FESTIWALU MUZYKA KRÓLÓW POLSKICH

PRESTO. MUZYKA - FILM SZTUKA