LILIANNA KRYCH

Dyrygentka, urodzona w 1986 roku w Warszawie. Zajmuje się głównie operą, muzyką współczesną i dawną.

Ukończyła dyrygenturę symfoniczno-operową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Marka Pijarowskiego (2011). Umiejętności dyrygenckie doskonaliła także u maestro Collina Mettersa, Jonatthana Bretta, Jerzego Salwarowskiego i Carlo Montanaro podczas kursów mistrzowskich.

W latach 2013-2018 współpracowała z Teatrem Wielkim–Operą Narodową jako dyrygentka-asystentka m.in. Gabriela Chmury, Stefana Soltesza, Judith Yan, Carlo Montanaro, Łukasza Borowicza, Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego, Andrieya Yurkevicha.

Była współtwórczynią niezależnego wystawienia opery Gwałt na Lukrecji B. Brittena. Dyrygowała operami, m.in.: Orlando Paladino J. Haydna, Don GiovanniBastien und Bastienne W.A. Mozarta, Cyrulik Sewilski G. Rossiniego. Ma także doświadczenie w prowadzeniu operowych chórów i zespołów wokalnych, dzięki pracy w Warszawskiej Operze Kameralnej i Polskiej Operze Królewskiej.

Współpracowała z Filharmonią Szczecińską, Dolnośląską, Świętokrzyską, Zielonogórską, zespołem Cappella Regia Polona i Sinfoniettą Polskiej Opery Królewskiej, nagrywała muzykę wykorzystaną w Polskim Pawilonie na Expo w Dubaju 2021-2022.

W 2016 roku debiutowała na festiwalu „Warszawska Jesień”, prowadząc pierwsze w Polsce sceniczne wykonanie opery Salvatore Sciarrino Luci mie traditrici. Spektakl został pokazany podczas New Opera Days Ostrava 2018. Od tej pory regularnie pojawia się na tym i innych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce i za granicą. Współpracuje z zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki nowej, takimi jak Ostravska Banda, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble i Hashtag Ensemble, którego stałą członkinią jest od października 2017.

Współpracuje przy realizacji spektakli teatralnych z wiodącą rolą muzyki – z Teatrem Pieśń z Kozła (Wrocław, Chiny, Rumunia), w Teatrze Polskim w Poznaniu (Trojanki 2016), z międzynarodową grupą Julianny Bloodgood (Santa Catherina from Siena 2021-2022).

Zajmuje się edukacją muzyczną na różnych szczeblach, prowadząc m.in. orkiestrę mieszaną w Państwowej Szkole Muzycznej im. Oskara Kolberga w Warszawie czy warsztaty dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Od 2018 roku jest kierownikiem Zespołu Wokalnego Polskiej Operze Królewskiej.

 

Fot. Magda Hueckel / partner projektu: ZAiKS