LILIANNA KRYCH

Dyrygentka. Ukończyła studia w zakresie dyrygentury symfoniczno-operowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Marka Pijarowskiego (2011). Umiejętności dyrygenckie doskonaliła podczas kursów mistrzowskich u maestro Collina Mettersa, Jonatthana Bretta oraz Jerzego Salwarowskiego.

W latach 2013-2018 współpracowała z Teatrem Wielkim – Operą Narodową jako dyrygent-asystent przy przygotowaniu licznych oper i baletów, pracując z takimi dyrygentami jak m.in. Stefan Soltesz, Carlo Montanaro, Andriey Yurkievich, Łukasz Borowicz i in. W roku 2016 debiutowała na festiwalu Warszawska Jesień, prowadząc pierwsze w Polsce sceniczne wykonanie opery S. Sciarrino Luci mie traditrici. Spektakl został pokazany także podczas New Opera Days Ostrava 2018. Dyrygowała też operami: Gwałt na Lukrecji B. Brittena, Orlando Paladino J. Haydna, oraz Don Giovanni W. A. Mozarta. Odpowiadała również za przygotowanie muzyczne spektakli teatralnych, m.in. Biegacze z muzyką N. Burzyńskiej (2014) oraz Trojanki wg Eurypidesa z muzyką M. Śniady (2016). Jako dyrygentka współpracuje też z Teatrem Pieśń Kozła z Wrocławia (przedstawienia: Return to the Voice oraz Hamlet w reżyserii Grzegorza Brala). Występowała na scenach w Polsce i zagranicą (Chiny, Rumunia).

Współpracuje z zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki nowej: Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble i Hashtag Ensemble. Prowadziła realizowane przez nie wykonania i prawykonania podczas finałów konkursów kompozytorskich (Ogólnopolski Konkurs im. T. Bairda 2017, XV Międzynarodowy Konkurs im. T. Serockiego 2017) oraz wiodących festiwali muzycznych (KODY 2017, Portrety Kompozytorów 2017, POLIN Music Festival 2018, Warszawskie Spotkania Muzyczne 2018, Sacrum Profanum 2018, Warszawska Jesień 2018, Afekt Festival w Tallinie 2018). Zajmuje się też edukacją muzyczną na różnych szczeblach, prowadząc m. in. orkiestrę mieszaną w Państwowej Szkole Muzycznej im. Oskara Kolberga w Warszawie, a także – wraz ze skrzypaczką Dagną Sadkowską – Młodą Orkiestrę Nowego Teatru. Współpracowała również z Filharmonią Dolnośląską oraz Filharmonią Świętokrzyską.

W latach 2008-2018 prowadziła Chór Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego, z którym zrealizowała wiele projektów krajowych i międzynarodowych. Od 2010 do 2014 roku prowadziła chór Clil – jedyny w Polsce amatorski chór żydowski, wykonujący muzykę w jidysz, po hebrajsku, w ladino i po polsku. W roku 2011 z zespołem tym nagrała płytę Pieśni szabatowe. W sezonie 2016-2017 była kierownikiem Zespołu Wokalnego Warszawskiej Opery Kameralnej.

Od 2018 roku jest kierownikiem Zespołu Wokalnego Polskiej Operze Królewskiej.