FESTIWAL. NEL MONDO DEL TORMENTO / ANNA RADZIEJEWSKA – RECITAL

KONCERTY KAMERALNE W PAŁACU NA WYSPIE
25 lipca, czwartek
Godzina 20:00
Pałac na Wyspie, Łazienki Królewskie w Warszawie

KUP BILET

Polska Opera Królewska zaprasza na koncert Nel mondo del tormento. Tematem przewodnim koncertu jest cierpienie zaklęte w muzycznych obrazach. Z zespołem instrumentów dawnych Capella Regia Polona wystąpi znakomita solistka Polskiej Opery Królewskiej – Anna Radziejewska.

Program otwiera canzonetta Hor ch’e tempo di dormire Tarquinia Meruli, jednego z czołowych przedstawicieli wczesnego baroku. Napisana w 1636 roku canzonetta jest w istocie kołysanką. Czułe i pełne miłości frazy kierowane do niemowlęcia przepełnione są jednak troską i smutkiem. W wypowiadanym tekście pobrzmiewa bowiem zapowiedź męki i śmierci usypianego dziecka, którym jest Jezus Chrystus. Radość i ból splatają się ze sobą, co doskonale odzwierciedla przejmująca melodyka partii solistki. Oszczędne basso continuo, zbudowane niemal w całości na dwudźwiękowym ostinato, dodatkowo wzmacnia szczególny rodzaj dramatyzmu tkwiącego w utworze.

Lasciate mi morire (Pozwólcie mi umrzeć) – błaga natomiast tytułowa bohaterka opery Arianna Monteverdiego (1608). Choć do dziś zachował się zaledwie jeden jej fragment – słynny Lament Ariadny, to nie ulega wątpliwości, że całość była istnym arcydziełem. W pieśni porzuconej przez ukochanego kobiety wyrażona jest skarga pulsującą skrajnymi uczuciami. Miłość bowiem ściśle wiąże się z nienawiścią, buntem i ogromnym cierpieniem. Każda emocja wyrażona w tekście znajduje swój doskonały odpowiednik w olśniewającej i poruszającej do głębi muzyce.

W finale koncertu zabrzmi zaś kantata La Lucrezia HWV 145, którą Haendel napisał  około 1706 roku. W szeregu recytatywów i arii Haendel oddaje cierpienie skrzywdzonej i upokorzonej przez Sekstusa Tarkwiniusza Lukrecji. Targana rozpaczą, błaga bogów o zemstę na swym oprawcy, ostatecznie zaś sama pozbawia się życia.

Między kompozycjami wokalno-instrumentalnymi zabrzmią w roli swoistych intermezzi dwie kompozycje instrumentalne. Pierwszą z nich jest Sonata nr 4 ze zbioru Sonate concertate in stil moderno, której kompozytorem jest Dario Castello.  Choć niewiele wiadomo na temat życia tego kompozytora, to jakość i poziom jego kompozycji świadczą o szczególnej roli, jaką odegrał w kształtowaniu muzyki instrumentalnej w epoce baroku. Podczas koncertu zostanie wykonana także Sonata triowa op. 2 nr 9 Arcangela Corellego. Ten znany z doskonałej techniki i szlachetnego dźwięku skrzypek, swoimi sonatami wyznaczył kierunek rozwoju tego gatunku dla kolejnych pokoleń kompozytorów.

 

PROGRAM

Tarquinio MerulaHor ch’è tempo di dormire 
Dario Castello – Sonata nr 4 z Sonate concertate in stil moderno 
Claudio Monteverdi – Lamento d’Arianna 
Arcangelo Corelli – Sonata triowa op. 2 nr 9
Georg Friedrich HaendelLa Lucrezia HWV 145

 

WYKONAWCY

ANNA RADZIEJEWSKA   MEZZOSOPRAN 

CAPELLA REGIA POLONA 
MICHAŁ PIOTROWSKI, LUDMIŁA PIESTRAK  SKRZYPCE
MARIA PIOTROWSKA  WIOLONCZELA
FILIP ZIELIŃSKI  TEORBA

KRZYSZTOF GARSTKA   KLAWESYN, KIEROWNICTWO MUZYCZNE

 


Miejsca na widowni są nienumerowane.
Zapraszamy od godziny 19:30.

 

 

PARTNER FESTIWALU POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

 

LIDEX - Partner Festiwalu Polskiej Opery Królewskiej

 

PATRONI MEDIALNI FESTIWALU POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

 

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia