Godzina 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. J. Kaczmarskiego 59 w Warszawie
KUP BILET
BILETY WYPRZEDANE
Janusz Wawrowski zagra gościnnie wraz z Orkiestrą Polskiej Opery Królewskiej pod dyrekcją Dawida Runtza w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Polski wirtuoz skrzypiec zachwyca publiczność na całym świecie zarówno doskonałą techniką gry, jak i bogatą paletą brzmienia. Laureat nagrody Fryderyk 2017 w kategorii muzyka poważna za album Sequenza, wykona partię solową w III Koncercie skrzypcowym G-dur KV 216 Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Artysta wykona utwór na pierwszym w powojennej Polsce Stradivariusie.
Wiele szczegółów dotyczących tych skrzypiec owiane jest tajemnicą. W swej budowie wybiegają mocno ponad okres twórczości nazywany Amatiese. Forma instrumentu nawiązuje już do najwspanialszych egzemplarzy Stradivariego z tzw. okresu złotego jego twórczości. Pozostawały przez lata w rękach prywatnych właścicieli. Wykonywano na nich koncert tylko raz w roku. Dzięki temu, jest to obecnie jeden z najlepiej zachowanych Stradivariusów na świecie. Dokładnie badania tego 333-letniego instrumentu wykazały, że wszystkie jego elementy są oryginalne. Skrzypce powstały w 1685 r., w roku narodzin Jana Sebastiana Bacha. Autentyczność skrzypiec potwierdzają certyfikaty.
III Koncert skrzypcowy powstał w 1775. Mozart zajmował wówczas stanowisko koncertmistrza nadwornej orkiestry w Salzburgu. Mimo, że nie osiągnął jeszcze wówczas stylistycznego mistrzostwa, to powstałe w tym czasie utwory wykazują już cechy typowo mozartowskiego stylu. Pełen gracji, lekkości i śpiewności Koncert G-dur jest tego doskonałym przykładem. Na początku rozbrzmiewa błyskotliwe Allegro. Zaraz po nim następuje Adagio z łagodnym tematem głównym. Natomiast finałowe rondo zachwyca żywiołowością i feerią brzmieniowych kontrastów.
Drugą część koncertu wypełni I Symfonia C-dur op. 21 Ludwiga van Beethovena. Utwór powstał u schyłku XVIII wieku, a po raz pierwszy zabrzmiał przed publicznością 2 kwietnia 1800 roku. Ówczesna krytyka przyjęła to dzieło dość chłodno – potrzebny był czas, by docenić geniusz tkwiący w tej pierwszej z dziewięciu symfonii Beethovena. Łamiąc obowiązujące kanony, kompozytor śmiało wprowadza w niej nowatorskie rozwiązania harmoniczne, artykulacyjne i wyrazowe. Choć Beethoven nie stroni od tradycyjnych środków muzycznych, to pomysły zawarte w tym dziele znajdują swą kontynuację w późniejszej twórczości i zapowiadają twórczą ewolucję języka kompozytorskiego mistrza.
PROGRAM
W.A. Mozart – III Koncert skrzypcowy G-dur KV 216
L. van Beethoven – I Symfonia C-dur op. 21
WYKONAWCY
JANUSZ WAWROWSKI SKRZYPCE
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DAWID RUNTZ DYRYGENT