KONCERT SYMFONICZNY / CHOPIN – HAYDN

Koncerty symfoniczne w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie
8 marca, piątek
Godzina 19:00
Studio koncertowe im. W. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59 w Warszawie

KUP BILET

BILETY WYPRZEDANE

Zakup biletu w dniach od 25.02 od godz. 15:00 do 4.03.2019 do godz. 23:59 uprawnia do zakupu biletu na koncert Synowie Bacha (15.03.2019) w cenie obniżonej o 25%. Sprawdź Regulamin promocji.

 

Polska Opera Królewska zaprasza na koncert symfoniczny, podczas którego wystąpi wybitny japoński pianista – Takashi Yamamoto. Yamamoto jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów, w tym – czwartego miejsca na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2005 roku. Solistę wraz z Orkiestrą Polskiej Opery Królewskiej poprowadzi zza dyrygenckiego pulpitu Dawid Runtz.

Wariacje B-dur na temat arii „La ci darem la mano” op. 2 to pierwsze dzieło, w którym 17-letni wówczas Chopin próbuje swych sił w komponowaniu na orkiestrę. Jednak zgodnie z założeniami stylu brillant, to instrument solowy jest w szczególny sposób eksponowany. Orkiestra pełni co prawda rolę partnera fortepianu, niemniej pozostaje w jego cieniu. Utwór został wykonany po raz pierwszy w Wiedniu w 1829 roku i od razu spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem. Stąd też kilka lat po tym prawykonaniu w Gazette Musicale de Paris znajdzie się stwierdzenie, że w Wariacjach Chopin zapowiedział się już jako wybitny artysta i wyraźnie ukazał naturę swego talentu.

Tymczasem Fantazję na tematy polskie określa się jako utwór, który w sposób sentymentalny odwołuje się do uczuć narodowych. Kompozycja jest zbudowana na trzech tematach: pieśni Już miesiąc zeszedł o Laurze i Filonie, melodii dumki przypisywanej Karolowi Kurpińskiemu, choć wykazującej ludową proweniencję oraz kujawiaka zbudowanego na motywie ludowym. Chopin miał okazję wykonać ten utwór w Warszawie trzykrotnie w 1830. W istocie dopiero ostatni z tych koncertów przyniósł artyście pełną satysfakcję, o czym wspominał w korespondencji:

[…] Tą razą dopiero ostatni mazur wzbudził duże brawo, po którym wywoływano mnie – ani razu nie syknięto, a ja miałem czas 4 razy się ukłonić…

W finale koncertu zabrzmi natomiast Symfonia „Zegarowa” Josepha Haydna. Należy ona do najbardziej znanych ze zbioru dwunastu symfonii londyńskich” kompozytora. Swój przydomek zawdzięcza miarowemu pulsowi II części utworu, który przywodzi na myśl tykanie zegara. Co więcej, w Menuecie, tradycyjnie stanowiącym trzecią część symfonii, Haydn wykorzystuje melodię, którą nieco wcześniej skomponował na potrzeby zegarowego kuranta. Całość utrzymana jest w lekkim i pogodnym nastroju.

 

PROGRAM

F. Chopin – Fantazja na tematy polskie A-dur op. 13
F. Chopin – Wariacje B-dur na temat arii Là ci darem la manoop. 2
J. Haydn – Symfonia nr 101 „Zegarowa”

 

WYKONAWCY

TAKASHI YAMAMOTO   FORTEPIAN

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DAWID RUNTZ   DYRYGENT

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia