KONCERT SYMFONICZNY / BEETHOVEN – MOZART

30 września 2021, czwartek
Godzina 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59 w Warszawie

KUP BILET

Beethoven długo pracował nad stworzeniem doskonałego wstępu do Fidelia. W efekcie tych artystycznych poszukiwań powstały aż cztery uwertury – trzy pierwsze funkcjonują dziś jako Leonore I, II i III. Podczas koncertu zabrzmi ostatnia z nich – uważana za najdoskonalszą, przewyższającą dramaturgią tę, którą sam kompozytor uznał za właściwe wprowadzenie do swojej jedynej opery.

W tej uwerturze można znaleźć cały wachlarz emocji – mrok piekła, światło nieba. Może właśnie intensywność tej muzyki sprawiła, że Beethoven zdecydował się na inną wersję uwertury do swojej opery pt. „Fidelio” – stwierdziła litewska dyrygentka Mirga Gražinytė-Tyla.

Po tym emocjonującym wstępie zabrzmi nie mniej ciekawy Koncert obojowy C-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta. Trzyczęściową kompozycję rozpoczyna lekkie i błyskotliwe Allegro aperto, stanowiące swoiste wprowadzenie do właściwej szybkiej części. Potem, tradycyjnie, następuje część wolna, całość wieńczy zaś śpiewne Allegretto. Koncert powstał w 1777 roku dla oboisty – Giuseppe Ferlendisa, lecz aż do 1920 roku uważany był za zaginiony. Szczęśliwie odnaleziony przez Bernharda Paumgartnera, wszedł do żelaznego repertuaru oboistów.

Na zakończenie Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej wykona VII Symfonię Beethovena. Nie bez przyczyny została ona nazwana przez Ryszarda Wagnera „apoteozą tańca”. Motywy taneczne, wypełniające pierwszą i ostatnią część dzieła, niosą niezwykły ładunek emocji – sugestywność i siła brzmienia oddają atmosferę działania i zdecydowania. Pozostają one w kontraście z częściami środkowymi – majestatyczne Allegretto przypomina tony marsza żałobnego, znajdujące się zaś na trzeciej pozycji Scherzo wprowadza nieco lekkości i zabawy do całej kompozycji.

Marta Dziewanowska-Pachowska

 

PROGRAM

Ludwig van Beethoven — Uwertura Leonora III op. 72b

Wolfgang Amadeus Mozart — Koncert obojowy C-dur KV 285d

Ludwig van Beethoven — VII Symfonia A-dur op. 92

WYKONAWCY

JAKUB JACKOWSKI OBÓJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DAWID RUNTZ DYRYGENT

 


Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

  • Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.
  • Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
  • Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury.
  • Po wejściu do budynku zdezynfekuj dłonie.
  • Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.
  • Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
  • Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

    • Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
    • Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.
    • Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.
    • Widownia będzie zapełniona w maksymalnie 75%. Do limitu nie wliczają się osoby zaszczepione przeciwko SARS-CoV-2, które w dniu wydarzenia dobrowolnie okażą kod QR poświadczający zaszczepienie dwukrotną dawką szczepionki.

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.

Regulamin sprzedaży biletów oraz uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych organizowanych przez Polską Operę Królewską

Oświadczenie Uczestnika Wydarzenia Artystycznego organizowanego przez Polską Operę Królewską w Warszawie