MARTA WYŁOMAŃSKA

Marta Wyłomańska. Fot. Kinga Karpati

Sopran. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Zdzisławy Donat (dyplom w 2000 roku).

Debiutowała, w maju 1998 roku na scenie Teatru Narodowego w Warszawie, jako Fiordiligi w Cosi Fan Tutte W. A. Mozarta. Od 2000 roku była zawodowo związana z Warszawską Operą Kameralną. Wraz z zespołem tego teatru wielokrotnie aktywnie brała udział w Festiwalu Mozartowskim, Festiwalu Oper Barokowych i Festiwalu Oper Staropolskich, a także innych przedsięwzięciach artystycznych. Kreowała pierwszoplanowe partie sopranowe w operach W. A. Mozarta (Fiordiligi w Cosi fan tutte, Donna Anna w Don Giovannim, Hrabina Almaviva w Weselu Figara, Ismene w operze Mitridates, Król Pontu, Venera w Askaniuszu w Albie, Cabri w Betulii Wyzwolonej), P. Czajkowskiego (Tatiana w Eugeniuszu Onieginie), G. Donizettiego (Adina w Napoju Miłosnym), G. Verdiego (Nannetta w Falstaffie), L. Janáčka (Jenůfa w operze Jenůfa), V. M. von Webera (Agathe w Wolnym strzelecu), G. Albertiniego (Donna Anna w operze Don Juan, albo ukarany libertyn), Z. Krauzego (Paulina w Poliekucie), S. Moniuszki (Zofia w Halce).

Z zespołem WOK odbyła liczne tournee po salach operowych Niemiec, Szwajcarii, Hiszpanii, Belgii, Francji, Japonii występowała w St. Petersburgu i Bejrucie.

Gościnnie występowała także w Operze Wrocławskiej (jako Clara w Matce czarnoskrzydłych snów H. Kulety oraz Donna Anna w Don Giovannim W. A. Mozarta), w Opera Nova w Bydgoszczy (jako tytułowa Hrabina Marica operetce I. Kálmána,  Micaela w Carmen G. Bizeta oraz Saffi w Baronie Cygańskim J. Straussa) oraz w Operze Krakowskiej (Fiordiligi w Cosi fan tutte W. A. Mozarta).

Ponadto współpracowała z Filharmonią Koszalińską i Filharmonią Pomorską, a także z zespołami warszawskich teatrów muzycznych Roma oraz Studio Buffo.

Artystka ma także w swoim repertuarze utwory oratoryjno-kantatowe, jak również pieśni.

Jest solistką Polskiej Opery Królewskiej.

 

Fot. Kinga Karpati