BILETY WYPRZEDANE
François Couperin to jeden z czołowych kompozytorów epoki baroku. Choć niemal całe swe życie spędził w służbie na paryskim dworze Ludwika XIV, to w muzyce potrafił łączyć to, co rodzime z tym, co obce. Jego twórcza inwencja oraz niebywały talent muzyczny były wysoko cenione, toteż już za życia kompozytor cieszył się przydomkiem Le Grand.
Warto przypomnieć, że za czasów Couperina ścierały się ze sobą dwa dominujące style. Styl francuski to synonim lekkości, finezji i elegancji. Jego ucieleśnieniem była muzyka Jean-Baptiste’a Lully’ego. Po przeciwnej stronie tego osobliwego „sporu” stał włoski styl koncertujący, którego symbolem stała się twórczość Arcangela Corellego. Wynosząc na Parnas przedstawicieli dwóch przeciwnych sobie kręgów, François Couperin podejmuje wyzwanie integracji dwóch różnych stylów.
Obydwie Apoteozy mają formę wielosegmentową. Couperin opatruje każdą cząstkę barwnym tytułem, co nadaje kompozycjom poetyckiego, ale i żartobliwego charakteru. Powiązanie elementów francuskich i włoskich kryje się nie tylko w budowie muzycznej utworów, ale również wyrażone jest explicite w programie towarzyszącym kompozycjom. Wszak jedna z części zawiera swoiste credo kompozytora, włożone w usta Apollona. Bóg sztuki stwierdza bowiem, iż konsekwencją połączenia gustu francuskiego i włoskiego jest udoskonalenie samej muzyki.
PROGRAM
FRANÇOIS COUPERIN
L’Apothéose de Lully
L’Apothéose de Corelli
WYKONAWCY
CAPELLA REGIA POLONA
MICHAŁ PIOTROWSKI  I SKRZYPCE
ALICJA SIERPIŃSKA  II SKRZYPCE
GRZEGORZ ZIMAK  VIOLA DA GAMBA
FILIP ZIELIŃSKI  TEORBA
KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, KIEROWNICTWO MUZYCZNE


                            
						                