MUZYKA NA MĘKĘ, ŚMIERĆ I ZMARTWYCHWSTANIE PAŃSKIE / KONCERT MUZYKI PASYJNEJ

MUZYKA NA MĘKĘ, ŚMIERĆ I ZMARTWYCHWSTANIE PAŃSKIE / KONCERT MUZYKI PASYJNEJ
7 kwietnia, niedziela
Godzina 19:00
Kościół św. Benona, ul. Piesza 1, Warszawa


Chór Kameralny przy Polskiej Operze Królewskiej pod dyrekcją Renaty Szczypior, zaprasza na koncert muzyki pasyjnej. W programie wydarzenia znajdują się tradycyjne śpiewy chorałowe oraz dawne polskie pieśni wielkopostne. Autorem opracowania muzycznego koncertu jest śpiewak, badacz średniowiecznych źródeł rękopiśmiennych i dawnej muzyki liturgicznej – Robert Pożarski.

 

Deus in adiutorum meum intendeO Boże, przyjdź mi z pomocą. 

Tymi słowy rozpoczyna się każda z kanonicznych godzin. Tym też wezwaniem rozpocznie się koncert, podczas którego średniowieczne śpiewy liturgiczne oraz renesansowe i wczesnobarokowe pieśni poprowadzą słuchaczy przez historię męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa. Dalej zaś zabrzmi Spowiedź powszednia w surowym opracowaniu czołowego polskiego kompozytora epoki renesansu – Wacława z Szamotuł. Zaraz po niej zostanie wykonana jedna z najdawniejszych polskich pieśni pasyjnych, czyli Żołtarz Jezusów do tekstu Ładysława z Gielniowa. Ta wielozwrotkowa wierszowana refleksja obok Chrystusa przedstawia obraz jego zbolałej Matki, mieszcząc w swej treści rozważania nad Bożą miłością i ludzkim cierpieniem.

Kolejne pieśni nawiązują już bezpośrednio do liturgii Wielkiego Czwartku. Wśród nich arcydzieło XVII-wiecznej polifonii – In Monte Oliveti Mikołaja Zieleńskiego, będące obrazem modlitwy Chrystusa w Ogrójcu. Wielki Piątek wiąże się natomiast ze śmiercią Jezusa i cierpieniem matki bolejącej pod krzyżem. Stabat Mater – przejmujący tekst, który stał się podstawą szeregu genialnych kompozycji na przestrzeni wszystkich epok, zabrzmi w opracowaniu Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Druga kompozycja tego twórcy znajdująca się w programie – motet Sepulto Domino – bazuje już na tekście z liturgii godzin Wielkiej Soboty. Pomiędzy wielogłosowymi pieśniami pojawiają się chorałowe Lamentacje Jeremiasza. Są to śpiewy oparte na starotestamentowych tekstach prorockich, które wykorzystywane są podczas Ciemnych Jutrzni, czyli modlitw odprawianych w Wielki Piątek i Wielką Sobotę przed świtem. Całość programu wieńczy XIII-wieczne organum – zwycięskie Surrexit Christus.

 

PROGRAM

  1. Deus in adjutorum meum intende – organum dwugłosowe z Collectio cantilenarum (XV w.)
  2. Powszednia spowiedź: Ach, mój niebieski Panie – Wacław z Szamotuł (1526?-1560?), sł.: Andrzej Trzecieski (1525/1530?-1584)
  3. Jezusa Judasz przedał – Żołtarz Jezusów, czyli piętnaście rozmyślań o Bożym umęczeniu – Anonim XV -XVI w., sł.: bł. Ładysław z Gielniowa (1440-1505) – I wyd. Kraków 1558
  4. I Lamentacja Jeremiasza – ton według Antiphonarium Andrzeja Piotrkowczyka, Kraków 1614
  5. Mikołaj Zieleński – In Monte Oliveti – responsorium, motet przeznaczony na Matutinum na Wielki Czwartek
  6. Ach nam nędznym grzesznym nasze grzeszenie – z Kancjonału Szymona Krofeya 1586, 4-głosowe opracowanie J. Bertrama (1561)
  7. II Lamentacja Jeremiasza – ton według Antiphonarium Andrzeja Piotrkowczyka, Kraków 1614
  8. Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Stabat Mater
  9. Lament świętokrzyski (XV w.) z melodią zrekonstruowaną współcześnie wg Planctus Mariae z Cividale (XIV w.) – oprac. Robert Pożarski
  10. Krzyżu wierny i wyborny – Anonim (N. Z. Cracoviensis), przekład: Baltazar Opeć (1480/85?-po 1531)
  11. Oracja Jeremiasza – ton według Antiphonarium Andrzeja Piotrkowczyka, Kraków 1614
  12. Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Sepulto Domini – responsorium, motet przeznaczony na Matutinum Wielkiej Soboty
  13. Dobrotliwość Pańska (Mądrość Ojca wszechmocnego) – Cyprian Bazylik (1535?-1600?), sł.: Jakub Lubelczyk (1530-1563)
  14. Dum Transisset Sabbatum – responsorium z procesji rezurekcyjnej wg Pontificale Plocense (XII w.)
  15. Surrexit Christus – dwugłosowe organum wg Graduale Panien Klarysek z Krakowa (1260)

 

WYKONAWCY

CHÓR KAMERALNY PRZY POLSKIEJ OPERZE KRÓLEWSKIEJ

ROBERT POŻARSKI KANTOR, OPRACOWANIE MUZYCZNE

RENATA SZCZYPIOR DYRYGENT, PRZYGOTOWANIE CHÓRU