MUZYKA CZASÓW KAZIMIERZA WIELKIEGO

6 października, niedziela
Godzina 20:00
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny, ul. Przyrynek 2

KUP BILET

 

Czasy panowania Kazimierza Wielkiego przypadają na schyłek barwnej i zróżnicowanej epoki średniowiecza. Sam władca zaś zapisał się złotymi zgłoskami na kartach historii Polski. Wszak ostatni król z rodu Piastów nie tylko odnosił sukcesy polityczne, ale także przyczynił się do rozkwitu ojczystej kultury i nauki, czego najlepszym dowodem jest ufundowanie przez niego Akademii Krakowskiej w 1364 roku.

W tym samym roku miało też miejsce inne ważne wydarzenie – zjazd monarchów w Krakowie. Wówczas to pod Wawelem bawił także pochodzący z Francji ówczesny sekretarz na dworze króla Czech, Jana Luksemburskiego – Guillaume de Machaut. Uznawany za jednego z najwybitniejszych XIV-wiecznych twórców, jest autorem pierwszego wielogłosowego opracowania mszy, której fragment (Amen) zwieńczy program koncertu. Zanim to jednak nastąpi, zabrzmią m.in. jego miłosne strofy zaklęte w wyrafinowanych muzycznych frazach.

W programie koncertu nie zabraknie również najdawniejszych kompozycji o polskim rodowodzie. Wśród nich – hymnu Gaude Mater Polonia, w którym anonimową melodię chorałową Wincenty z Kielczy opatrzył tekstem sławiącym św. Stanisława, patrona Polski. Ciekawą historię ma także utwór Omnia beneficia ze zbioru klarysek w Starym Sączu, będący dowodem na kontakty klasztoru z paryską szkołą Notre Dame. Natomiast sekwencja Salve, salutis ianua Jana Łodzi z Kępy uchodzi za najdawniejszy polski utwór poetycki ku czci Matki Bożej Wniebowziętej. Niezwykle interesująco zapowiadają się też umuzycznione fragmenty dokumentów – statutu wiślickiego i kroniki Jana z Czarnkowa.

Muzyczna opowieść o jednym z najznakomitszych władców Polski osadzona jest więc w szerokim kontekście ówczesnej kultury europejskiej. Nie powinno słuchacza zdziwić, iż taneczna muzyka świecka przeplata się w niej z chorałowymi śpiewami liturgicznymi, a miłosna poezja zestawiona jest z fragmentami pełnych powagi opisów historycznych wydarzeń. Należy bowiem pamiętać, że jest to muzyczny obraz epoki, w której czas tak codziennych obowiązków, jak i zabawy odmierzano biciem kościelnych dzwonów.

Marta Dziewanowska-Pachowska

 

PROGRAM

Guillaume de Machaut – Dou mal qui m’a longement
Anonim – Saltarello
Anonim – Ortus de Polonia
(sł. Wincenty z Kielczy, oprac. 4-głosowe Jerzy Liban)
Anonim – Gaude Mater Polonia (sł. Wincenty z Kielczy)
Anonim – Omnia beneficia (ze zbioru klarysek w Starym Sączu)
Anonim – La prime Estampie Royal
Guillaume de Machaut – Je vivroie liement
Muzyka wg Guillaume de Machaut – O narodzinach królewicza Kazimierza (sł. Jan Długosz)*
Anonim – Alle psallite cum luya (Codex Montpellier)
Guillaume de Machaut – De toutes flours
Anonim – Dance royal
Guillaume de Machaut – J’aime sans penser
Anonim – Non formo Cristi
Francesco Landini – Questa fanciull’, amor
Muzyka wg Jacopo da Bologna – Kazimierz z Bożej miłości król… (sł. Statutu wiślickiego)*
Anonim – Ghaetta
Anonim – Lucente Stella
Jan Łodzia z Kępy – sekwencja Salve, salutis ianua*
Anonim – Potem, gdym się zbliżył do niego… (sł. Janko z Czarnkowa)*
– improwizowany śpiew fragmentu o chorobie Kazimierza
Guillaume de Machaut – Amen z Mszy Notre Dame

* prawykonanie

WYKONAWCY

ROBERT POŻARSKI  TENOR

CHÓR KAMERALNY PRZY POLSKIEJ OPERZE KRÓLEWSKIEJ

RENATA SZCZYPIOR  PRZYGOTOWANIE CHÓRU KAMERALNEGO

ZESPÓŁ MUZYKI ŚREDNIOWIECZNEJ SABIONETTA
AGNIESZKA OBST-CHWAŁA
  KIEROWNIK ZESPOŁU, FIDEL
TADEUSZ CZECHAK  LUTNIA, POZOTYW, LIRA KORBOWA
PAWEŁ IWASZKIEWICZ  FLETY, SZAŁAMAJE, DUDY
ROBERT SIWAK  INSTRUMENTY PERKUSYJNE
PAWEŁ ZALEWSKI  FIDEL KOLANOWA

 


 

PATRON MEDIALNY FESTIWALU MUZYKA KRÓLÓW POLSKICH

PRESTO. MUZYKA - FILM SZTUKA