DON GIOVANNI / MOZART

20 października, sobota
Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie


Wolfgang Amadeusz Mozart napisał Don Giovanniego w 1787 roku, na zamówienie opery w Pradze. Zaledwie rok wcześniej praska publiczność entuzjastycznie przyjęła jego Wesele Figara. Wobec tego sukcesudwudziestodwuletni wówczas kompozytor został poproszony o szybkie przygotowanie nowego dzieła. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst powstał na kanwie dramatu Burlador de Sevilla (Zwodziciel z Sewilli) Tirsa de Moliny, czerpał również ze sztuki Moliera. Temat okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta. W bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa oryginalnością rozwiązań muzycznych, doskonałością formy i dojrzałością brzmienia. 

Choć Mozart w swoim prywatnym katalogu wpisał utwór pod prostą nazwą opera buffa, dzieło to częstokroć przypisywane jest do węższego gatunku – dramma giocoso („wesoły dramat”). Wiedeński geniusz przekroczył bowiem ramy zastanej formy i podporządkował w mistrzowskim stylu muzykę wydarzeniom dramatycznym. Przeplatając elementy tragiczne i komiczne, potrafił wykreować rzeczywistość dźwiękową doskonale oddającą zawiłości fabuły i pogłębiającą portrety psychologiczne poszczególnych postaci. 

Don Giovanni zajmuje istotne miejsce w repertuarach najważniejszych światowych teatrów operowych. Od prapremiery w Pradze w 1787 roku, do końca wieku XVIII, jak i przez cały wiek XIX nie było roku, w którym na deskach którejś z scen nie pojawiłaby się ta słynna opera. Jej niespotykana popularność nie gaśnie również w wieku XX i XXI. W dokumentacjach tak licznych na przestrzeni wieków realizacji, znajdują się nazwiska największych śpiewaków i dyrygentów. Wśród nich:  Ezio Pinza, Thomas Allen, Fiorenza Cossotto, Kiri Te Kanawa, Claudio Desderi, Ferruccio Furlanetto, Herbert von Krajan, Karl Böhm i wielu innych. 

Reżyserii przedstawienia przygotowanego przez Polską Operę Królewską podjął się jej dyrektor – Ryszard Peryt. Muzyków zza pulpitu prowadzi dyrygent Szymon Morus.

 

DYRYGENT  SZYMON MORUS
INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA  RYSZARD PERYT
KOSTIUMY  MARLENA SKONECZKO

ŚWIATŁO   PIOTR RUDZKI
PROJEKCJE   MAREK ZAMOJSKI

PRZYGOTOWANIE CHÓRU  LILIANNA KRYCH

 

Obsada:

KOMANDOR  SŁAWOMIR JURCZAK
DON GIOVANNI  MICHAŁ JANICKI
LEPORELLO  PATRYK RYMANOWSKI
DONNA ANNA  MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ-RODEK
DONNA ELVIRA  ANNA WIERZBICKA
DON OTTAVIO  SYLWESTER SMULCZYŃSKI
ZERLINA  MARTA BOBERSKA
MASETTO  KRZYSZTOF ŁAZICKI

KLAWESYN DAGMARA DUDZIŃSKA

CHÓR I ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

 

Miejsca na widowni są nienumerowane.

Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej. Czas trwania: ok. 3 h 20 min. z przerwą 20-minutową.

Uwaga: wejście i wyjście z Teatru Królewskiego w Łazienkach od ulicy Agrykola.

Godzinę przed i po przedstawieniu spod bramy Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola publiczność może skorzystać z dowozu do Teatru czekającymi tam meleksami.

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia