Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
KUP BILET
BILETY WYPRZEDANE
Wolfgang Amadeusz Mozart napisał Don Giovanniego w 1787 roku, na zamówienie opery w Pradze. Zaledwie rok wcześniej praska publiczność entuzjastycznie przyjęła jego Wesele Figara. Wobec tego sukcesu, dwudziestodwuletni wówczas kompozytor został wkrótce poproszony o szybkie przygotowanie nowego dzieła. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst libretta powstał na kanwie dramatu Burlador de Sevilla (Zwodziciel z Sewilli) Tirsa de Moliny. Da Ponte czerpał również ze sztuki Moliera. Temat okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta. W bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa tak oryginalnością rozwiązań muzycznych, jak doskonałością formy i dojrzałością brzmienia.
Choć Mozart w swoim prywatnym katalogu wpisał utwór pod prostą nazwą opera buffa, dzieło to częstokroć przypisywane jest do węższego gatunku – dramma giocoso („wesoły dramat”). Wiedeński geniusz przekroczył bowiem ramy zastanej formy i podporządkował w mistrzowskim stylu muzykę wydarzeniom dramatycznym. Przeplatając elementy tragiczne i komiczne, potrafił wykreować rzeczywistość dźwiękową doskonale oddającą zawiłości fabuły i pogłębiającą portrety psychologiczne poszczególnych postaci.
Don Giovanni zajmuje istotne miejsce w repertuarach najważniejszych światowych teatrów operowych. Od prapremiery w Pradze w 1787 roku, do końca wieku XVIII, jak i przez cały wiek XIX nie było więc roku, w którym na deskach którejś ze scen nie pojawiłaby się ta słynna opera. Jej niespotykana popularność nie gaśnie również w wieku XX i XXI. W dokumentacjach tak licznych na przestrzeni wieków realizacji, znajdują się nazwiska największych śpiewaków i dyrygentów, takich jak: Ezio Pinza, Thomas Allen, Fiorenza Cossotto, Kiri Te Kanawa, Claudio Desderi, Ferruccio Furlanetto, Herbert von Krajan, Karl Böhm i wielu innych.
Reżyserii przedstawienia przygotowanego przez Polską Operę Królewską podjął się jej dyrektor – Ryszard Peryt. Natomiast muzyków zza dyrygenckiego pulpitu poprowadzi Łukasz Borowicz.
DYRYGENT ŁUKASZ BOROWICZ
INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA RYSZARD PERYT
KOSTIUMY MARLENA SKONECZKO
ŚWIATŁO PIOTR RUDZKI
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO LILIANNA KRYCH
Obsada:
KOMANDOR SŁAWOMIR JURCZAK
DON GIOVANNI MICHAŁ JANICKI
LEPORELLO BOGDAN ŚLIWA
DONNA ANNA EWA TRACZ
DONNA ELVIRA ANNA WIERZBICKA
DON OTTAVIO TOMASZ KRZYSICA
ZERLINA MARTA BOBERSKA
MASETTO ROBERT SZPRĘGIEL
KLAWESYN KRZYSZTOF TRZASKOWSKI
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
Miejsca na widowni są nienumerowane.
Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej. Czas trwania: ok. 3 h 20 min. z przerwą 20-minutową.
Uwaga: wejście i wyjście z Teatru Królewskiego w Łazienkach od ulicy Agrykola.
Godzinę przed i po przedstawieniu spod bramy Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola publiczność może skorzystać z dowozu do Teatru czekającymi tam meleksami.