WOJTEK GIERLACH

Wojciech Gierlach. Fot. Marek Gerstmann

Bas. Ukończył Akademię Muzyczną im Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Kazimierza Pustelaka z wyróżnieniem Magna cum Laude.

Debiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej w tytułowej roli w Imeneo G. F. Haendla pod dyrekcją Władysława Kłosiewicza w reżyserii Ryszarda Peryta. Wielokrotnie występował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie: jako Colline w Cyganerii G. Pucciniego, Duce Alfonso w Lukrecji Borgii G. Donizettiego, Raimondo w Łucji z Lammermooru G. Donizettiego, Figaro w Le Nozze di Figaro W. A. Mozarta, Escamillo w Carmen G. Bizeta, Gessler w Wilhelmie Tellu G. Rossiniego, Zbigniew w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Talbot w Marii Stuart G. Donizettiego oraz Hermes w Eros i Psyche L. Różyckiego. Wystąpił również jako Don Basilio (Cyrulik Sewilski G. Rossiniego) w Deutsche Oper Berlin, Oroveso (Norma V. Belliniego) w Teatro National São Carlos w Lisbonie, Assur (Semiramida G. Rossiniego) w Royal Danish Opera w Kopenhadze, Alidoro (Kopciuszek G. Rossiniego) na Festivalu d’Aix-en-Provence, Melisso (Alcina G. F. Haendla) w Opéra National de Bordeaux, Orbazzano (Tankred G. Rossiniego) w Teatro de la Maestranza w Sewilli, Leporello (Don Giovanni W. A. Mozarta) w NICO Opera House w Cape Town oraz jako Hrabia Rodolfo (Lunatyczka V. Belliniego) w Theater St.Gallen.

W 2015 roku zadebiutował w Duńskiej Operze Narodowej oraz w Walijskiej Operze Narodowej w Cardiff jako Sir Giorgio w Purytanach V. Belliniego pod dyrekcją C. Rizziego. Sukcesem były także jego występy jako Melisso w Alcinie razem z J. DiDonato i barokową orkiestrą The English Concert pod dyrekcją H. Bicketa w nowojorskiej Carnegie Hall, jak i w Théâtre des Champs Élysées w Paryżu oraz w Theater an der Wien w Wiedniu. W sezonie 2017/2018 zadebiutował w Operze Królewskiej w Covent Garden w Londynie jako Priest w Lady Macbeth Mceńskiego Powiatu Szostakowicza pod dyrekcją Antonia Pappano.

Z powodzeniem występuje też w repertuarze koncertowym i oratoryjnym, obejmującym dzieła od baroku po czasy współczesne. Do jego dorobku w tym zakresie należą m.in. wykonania utworów: Saul i Elias pod dyrekcja Helmutha Rillinga, Stabat Mater Dvořáka pod dyrekcją  J. Kaspszyka w Filharmoni Narodowej w Warszawie, Missa Solemnis Beethovena w Berlińskim Konzerthaus, Magnificat Bacha w Auditorio Nacional de Madrid, Stabat Mater Rossiniego z Orquesta del Principado de Asturias w Oviedo, Dies Irae Pendereckiego z Orkiestrą Simón Bolívar w Caracas.

Jego dorobek fonograficzny obejmuje m.in. nagrania partii Faraona w Mojżeszu w Egipcie oraz Douglasa w La Donna del Lago Rossiniego, a także Mirtea w Semiramide Meyerbeera pod dyrekcją Richarda Bonynge’a (Naxos), Dourlinskiego w Lodoïsce Cherubiniego, Domoslava w Duchu Gór L. Spohra (Stowarzyszenie LvB), czy Wojewody w Marii Statkowskiego pod dyrekcją Łukasza Borowicza (Polskie Radio).

Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień na międzynarodowych konkursów wokalnych. Zdobył m.in. I miejsce w Konkursie im. Ady Sari (1999), II miejsce w Konkursie Wokalnym w Bilbao (2000), nagrodę główną podczas Premio Caruso w Mediolanie (2001), III miejsce w Konkursie im. Francisco Viñasa w Barcelonie (2004) oraz nagrodę im. Jana Kiepury (2012).

Jest solistą Polskiej Opery Królewskiej.

 

Fot. Marek Gerstmann