EWA MIKULSKA

Ewa Mikulska

Kontralt. Wykonuje partie mezzosopranowe, altowe i kontraltowe. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku. Studia wokalne odbyła pod kierunkiem prof. Wiesławy Maliszewskiej, natomiast studia aktorskie – u prof. Grzegorza Chrapkiewicza. Umiejętności wokalne doskonaliła jako stypendystka francuskiej Fundacji Royaumont – Centrum Głosu we Francji pod kierunkiem wybitnego kontratenora Gérarda Lesne’a z udziałem muzyków Il Seminario Musicale, a także pod kierunkiem prof. Krystyny Szostek-Radkowej, prof. Kałudi Kałudowa, oraz prof. Jerzego Artysza. 

Debiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej podczas II Festiwalu Mozartowskiego, kreując pierwszoplanową rolę Giuditty w operze Betulia liberata W. A. Mozarta. Następnie występowała w szeregu przygotowanych przez ów teatr przedstawień, wykonując wiele pierwszoplanowych partii m.in. w operach G. Periego (Venera w Euridice), C. Monteverdiego (Venera w Ballo delle ingrate, Fortuna w Powrocie UlissesaArnalta w Koronacji Poppei), A. Vivaldiego (Gloria w Glorii e Imeneo), D. Cimarosy (Fidalma w Potajemnym małżeństwie)Występowała także w roli Pomponii w Quo vadis B. Matuszczak (prapremiera) oraz Eurydyki w Antygonie Z. Rudzińskiego (prapremiera). Wykonywała też partię altową w scenicznym wystawieniu Mesjasza G. F. Haendla, partię III Damy w Czarodziejskim Flecie W. A. Mozarta, Filipiewny w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Miss Quickly w Falstaffie G. Verdiego oraz Isaury w Tancredi G. Rossiniego. Kreowała również rolę Mieszkanki nr 2 w operze Wieża Eli Orelans wg scenariusza i w reżyserii Karoliny Breguły (prapremiera) zrealizowanej przez Fundację Witryna.  

W swoim repertuarze posiada utwory z różnych epok, a jej twórczy dorobek obejmuje szereg partii operowych i oratoryjno-kantatowych, a także pieśni. Koncertuje zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Występowała podczas wielu tournée operowych, m.in. we Francji, w Niemczech, Hiszpanii (partia Miss Quickly w Falstaffie G. Verdiego), Holandii (m.in. w Teatrze Królewskim w Hadze – wykonanie partii Giuditty w Betulia Liberata W. A. Mozarta), Libanie, Japonii (występy w największych teatrach operowych w takich miastach, jak Tokio, Nagoja, Jokohama, Kobe, Osaka, Fuji – partia III Damy w Czarodziejskim Flecie W. A. Mozarta).  

Brała udział w festiwalach mozartowskich w Warszawie, Wiedniu, Hadze i Madrycie. Występowała też podczas szeregu warszawskich festiwali muzycznych, a także m.in. na Festiwalu Muzyki Odnalezionej w Tarnowie, Gaude Mater w Częstochowie oraz Festiwalu Muzyki Sakralnej w Gdyni. Wielokrotnie brała też udział w licznych festiwalach we Francji. Reprezentowała Polskę z ramienia Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Ministerstwa Kultury podczas Festival Octobre Musical – Carthage 2000 w Tunezji, w ramach Sezonu Polskiego we Francji w 2004 roku oraz w ramach programu Polska-Niemcy 2005. 

Nagrywała dla radia i telewizji, m.in. prawykonanie utworu Da Pacem Domine Marka Jasińskiego oraz wykonanie Stabat Mater Vivaldiego i Pergolesiego (Polsat, TV Polonia). Ma w dorobku również nagrania płytowe, m.in. Fryderyk Chopin: Pieśni – DUX 0296, Georg Philipp Telemann: Kantaty – DUX 0249 (nominacja Fryderyka 1999 w kategorii Muzyka Dawna), Gaude Mater Festival Vol. 2 – AP 0097 (nominacja do Fryderyka 2001 w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej). Album z Mszą h-moll Ignaza Rittera Von Seyfrieda (DUX 1229), na którym wykonywała solową partię altową, został wyróżniony prestiżową nagrodą Złoty Orfeusz 2016, przyznaną przez Académie du disque lyrique w Théâtre du Châtelet w Paryżu.  

W 2006 roku została wyróżniona odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej nadaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.  

Jest śpiewaczką Polskiej Opery Królewskiej.