Bogactwo form literackich psalmów Dawidowych, a także poruszające i uniwersalne treści w nich zawarte nieustająco inspirują artystów różnych tradycji i epok. Mądrość i piękno zawarte w biblijnych tekstach znalazły szczególne odbicie w utworach renesansowych i barokowych mistrzów. Zarówno ci związani z włoską kulturą muzyczną, jak i polscy kompozytorzy pozostawili potomnym szereg wybitnych dzieł budujących wielowiekową psalmodyczną tradycję.
Działający na weneckim dworze Gonzagów Salamone Rossi, którego dzieła stanowią klamrę programu koncertu, był autorem pierwszej wydanej drukiem księgi utworów z hebrajskim tekstem. Ha-Shirim Asher li-Shelomo (Pieśni Salomona) to opublikowany w 1623 roku zbiór trzydziestu trzech wokalnych kompozycji wielogłosowych, w których Rossi dokonuje unikatowej i rewolucyjnej jak na owe czasy fuzji zachodniej praktyki muzycznej z tradycją żydowską. Zupełnie inny zabieg stosuje w swojej twórczości Benedetto Marcello. W jego przypadku to śpiewy synagogalne stanowiły źródło inspiracji dla stworzenia własnego, nowego stylu prezentowania starotestamentowych treści.
Wśród dawnych kompozytorów związanych z polską tradycją muzyczną wyróżnia się pochodzący z Opola Simon Bar Jona Madelka. W interpretacji tego jednego z najważniejszych polskich kompozytorów przed Zieleńskim, pokutny Psalm 6 zachwyca różnorodnością technik, brzmień i nastrojów. Nie mniej olśniewa Psalm 33 w opracowaniu Mikołaja Zieleńskiego, którego zbiór Offertoria et Communiones Totius Anni stanowi jeden z najcenniejszych zabytków polskiego baroku.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM
Salamone Rossi (1570–1630)
Elohim Hashivenu (Psalm 80)
Adon Olam (hymn)
Mikołaj Zieleński (c.1550–c.1615)
Gustate et videte (psalm 33)
Simon Bar Jona Madelka (c.1550–c.1598)
Domine, ne in furore (Psalm 6)
Benedetto Marcello (1686–1739)
O beati color (Psalm 31)
Salamone Rossi (1570–1630)
Yitgadal (Kadisz)
Shir Hama’alot (Psalm 128)
WYKONAWCY
SYLWESTER SMULCZYŃSKI TENOR
CHÓR KAMERALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
FILIP ZIELIŃSKI TEORBA
MACIEJ ŁUKASZUK WIOLONCZELA
JAKUB JASTRZĘBSKI POZYTYW
RENATA SZCZYPIOR PRZYGOTOWANIE CHÓRU
JAKUB BURZYŃSKI DYRYGENT
Czas trwania: ok. 1 h
Miejsca na widowni są nienumerowane.
Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:
- Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.
- Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
- Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury.
- Po wejściu do budynku zdezynfekuj dłonie.
- Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.
- Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
- Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.
Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!
-
- Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
- Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.
- Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.
- Widownia będzie zapełniona w maksymalnie 75%. Do limitu nie wliczają się osoby zaszczepione przeciwko SARS-CoV-2, które w dniu wydarzenia dobrowolnie okażą kod QR poświadczający zaszczepienie dwukrotną dawką szczepionki.
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.