Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
KUP BILET
Claudio Monteverdi osiągnął niedoścignione mistrzostwo w odmalowywaniu za pomocą dźwięków literackich historii oraz stanów duszy bohaterów. Jego niezwykła elokwencja i wyrafinowana wrażliwość znajdują odzwierciedlenie w bogatej twórczości wokalno-instrumentalnej. I choć tylko nieliczne madrygały z założenia mają charakter sceniczny, to sugestywność przekazu większości jego muzycznych opowieści stała się dla artystów Polskiej Opery Królewskiej inspiracją do kreacji nowego spektaklu na kanwie wybranych utworów Mistrza. Trzy z nich pochodzą z wydanej w 1638 roku w Wenecji VIII księgi madrygałów – Madrigali guerrieri, et amorosi…, stanowiącej podsumowanie i syntezę twórczych dokonań w tym gatunku „boskiego Claudia”.
Wśród Canti guerrieri (pieśni wojennych) dominantę stanowi słynne Il combattimento di Tancredi e Clorinda, któremu Ewa Obniska nadała rangę „utworu niemającego odpowiednika nie tylko w jego [Monteverdiego] dorobku twórczym, ale i w całej literaturze muzycznej baroku”. Historia pojedynku zapisana na kartach poematu Tassa rozbrzmiewa doskonale oddanymi odgłosami bitwy oraz głębią emocji towarzyszących walce i jej tragicznemu finałowi, gdy Tankred rozpoznaje w zabitym przeciwniku ukochaną Kloryndę. Choć utwór jest esencją stylu wojennego, to i w nim kryje się wątek miłosny, będący tematem drugiej części VIII księgi z urzekającym Lamento della Ninfa czy opery-baletu Il ballo delle ingrate. W tym ostatnim utworze Monteverdi odmalowuje dźwiękami opisaną przez Rinucciniego historię Niewdzięcznic obojętnych wobec potęgi miłości.
Pozostałe kompozycje składające się na warstwę muzyczną przedstawienia, już spoza VIII księgi, niosą nie mniejszą wyrazistość emocji oddaną za pomocą oryginalnych środków technicznych i nowatorskich rozwiązań. Konsekwencja w poszukiwaniu jak najdoskonalszych dźwiękowych odpowiedników literackich treści była wszak realizacją artystycznego credo kompozytora, by „mowa (poezja) była panią harmonii, nie sługą”.
Marta Dziewanowska-Pachowska
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA, INSCENIZACJA RYSZARD MACIEJ NYCZKA
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
CHOREOGRAFIA JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ
CHOREOGRAFIA FECHTUNKU TOMASZ ABRAMSKI
REŻYSERIA ŚWIATEŁ MACIEJ IGIELSKI
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENTKA AGNIESZKA ORLIKOWSKA
PROGRAM I WYKONAWCY
CLAUDIO MONTEVERDI
Sì dolce è’l tormento SV 332
JAKUB FOLTAK KONTRATENOR
Quel sguardo sdegnosetto SV 247
DAGMARA BARNA SOPRAN
Il combattimento di Tancredi e Clorinda SV 153
TESTO KAROL KOZŁOWSKI
CLORINDA MARTA BOBERSKA
TANCREDI MICHAŁ JANICKI
Lamento della Ninfa SV 163
DAGMARA BARNA SOPRAN
Chiome d’oro, bel thesoro SV 143
JULITA MIROSŁAWSKA SOPRAN
JAKUB FOLTAK KONTRATENOR
Il ballo delle ingrate SV 167
VENERE DOROTA LACHOWICZ
AMOR IWONA LUBOWICZ
PLUTONE DARIUSZ GÓRSKI
UNA DELL’INGRATE MARTA BOBERSKA
OMBRE DELL’INFERNO JULITA MIROSŁAWSKA, JAKUB FOLTAK, SYLWESTER SMULCZYŃSKI, MICHAŁ JANICKI
QUATTRO INGRATE MARTA BOBERSKA, DOROTA LACHOWICZ, IWONA LUBOWICZ, JULITA MIROSŁAWSKA
Damigella tutta bella SV 235
JULITA MIROSŁAWSKA SOPRAN
JAKUB FOLTAK KONTRATENOR
Zefiro torna e di soavi accenti SV 251
JULITA MIROSŁAWSKA SOPRAN
JAKUB FOLTAK KONTRATENOR
JACEK FOLTYN, PATRYK GŁADYŚ, SŁAWOMIR GREŚ, NATALIA KIELAN, MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI, JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ, MARTA ŻABKA TANCERZE
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA DYRYGENT