JOHANN SEBASTIAN BACH – KANTATY / PASIECZNIK – GARSTKA

Capella Regia Polona - koncert. Sezon 2019/2020
19 czerwca 2021, sobota
Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

KUP BILET

Johann Sebastian Bach, piastując stanowisko kantora, zobowiązany był do przygotowania na każdą niedzielę i święto nowej kompozycji. Nie znaczy to jednak, że nie wracał do dzieł raz już wykonanych. Świadczą o tym chociażby kantaty Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199 oraz Ich habe genug, BWV 82 zachowane do dziś w kilku wersjach. Obydwa dzieła zabrzmią podczas dzisiejszego koncertu w interpretacji wybitnej sopranistki – Olgi Pasiecznik i znakomitych muzyków Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona. Między kantatami wykonana zostanie słynna Suita orkiestrowa h-moll, BWV 1067. Warto zwrócić uwagę na znajdujący się w niej polski akcent – piątą część cyklu stanowi wszak polonez.

Kantata Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199 przeznaczona jest na sopran, obój, smyczki i continuo. Utwór powstał w 1714 roku, gdy Bach pełnił funkcję nadwornego organisty w Weimerze. Nie ulega wątpliwości, że kompozytor miał tam do dyspozycji profesjonalny zespół muzyków – kantata jest bowiem technicznie bardzo wymagająca. W następujących po sobie recytatywach i ariach ukazany jest cały przekrój możliwych do zastosowania akompaniamentów. Zawarta w tekście modlitwa skruszonego grzesznika znajduje odzwierciedlenie w pełnej dramatyzmu partii instrumentalnej. Całość wieńczy radosna aria utrzymana w tanecznym charakterze, stanowiąca pełną wdzięczności afirmację wybaczającego Boga.

Nie mniej przejmująca jest kantata, którą Bach napisał już podczas pobytu w Lipsku – przeznaczona na święto Oczyszczenia Marii Panny, 2 lutego 1727 roku. Pierwotna wersja Ich habe genug, BWV 82 napisana została na solowy głos basowy, jednak już w 1730 lub 1731 roku Bach przepisał kantatę na sopran. Fragmenty tej kompozycji znaleźć można w Klavierbüchlein Anny Magdaleny, żony kompozytora. Wykonywała je więc najpewniej podczas prywatnych bądź publicznych występów swym czystym sopranem. Tym razem bogactwo inwencji melodycznej i głębia wyrazu służą ukazaniu tęsknoty za śmiercią, która dla chrześcijanina jest bramą wiodącą ku zjednoczeniu z Chrystusem.

Marta Dziewanowska-Pachowska

 

PROGRAM

Johann Sebastian Bach

Kantata Ich habe genug, BWV 82a
aria Ich habe genug
recytatyw Ich habe genug! Mein Trost ist nur allein
aria Schlummert ein, ihr matten Augen
recytatyw Mein Gott, wenn kömmt das Schöne: Nun!
aria Ich freue mich an meinen Tod

Suita orkiestrowa h-moll, BWV 1067
Ouverture – Rondeau – Sarabande – Bourreé I alternativement, Bourreé II – Polonaise – Menuet – Badinerie

Kantata Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199
recytatyw Mein Herze schwimmt im Blut
aria Stumme Seufzer, stille Klagen
recytatyw Doch Gott muß mir genädig sein
aria Tief gebückt und voller Reue
recytatyw Auf diese Schmerzensreu
chorał Ich, dein betrübtes Kind
aria Wie freudig ist mein Herz

 

WYKONAWCY

OLGA PASIECZNIK SOPRAN

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA POZYTYW, DYRYGENT 

 

 


Miejsca na widowni są nienumerowane.
Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.

Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Polską Operę Królewską:

  • Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.
  • Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku Teatru obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
  • Przy wejściu do budynku poddaj się pomiarowi temperatury.
  • Po wejściu do budynku Teatru zdezynfekuj dłonie.
  • Koniecznie podpisz Oświadczenie Uczestnika. Jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane oświadczenie, jeśli nie – wypełnij je w Teatrze, w miejscu wskazanym przez obsługę.
  • Zajmij miejsce na widowni wskazane przez obsługę.
  • Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

  • Przy wejściu do budynku dostępne są środki do dezynfekcji rąk.
  • Przy wejściu do budynku obsługa widowni może dokonać pomiaru temperatury.
  • Przestrzeń wspólna oraz sanitarna jest dezynfekowana.
  • Widownia będzie zapełniona w max 50%.
  • Zachowujemy bezpieczną odległość.

W razie pytań jesteśmy do dyspozycji na miejscu wydarzenia lub telefonicznie +48 500 309 424.

 

Regulamin sprzedaży biletów oraz uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych organizowanych przez Polską Operę Królewską

Oświadczenie Uczestnika Wydarzenia Artystycznego organizowanego przez Polską Operę Królewską w Warszawie

Zapisz się na newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).