JUSTYNA STĘPIEŃ

Sopran. W 1998 roku ukończyła studia w zakresie śpiewu solowego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W tym samym roku rozpoczęła pracę jako solistka Warszawskiej Opery Kameralnej (1998-2017).

Na scenie operowej po raz pierwszy wystąpiła w wieku 9 lat w Operze i Operetce w Bydgoszczy pod batutą Enrica de Mori, dyrygenta La Scali (duet Mädchen w Weselu Figara W. A. Mozarta). W trakcie studiów wokalnych zadebiutowała na deskach Opery Narodowej w Warszawie partią Stelli w operze Chopin G. Oreficego (1997). Jako śpiewaczka i aktorka występowała na deskach Teatru Narodowego w Warszawie (m.in.: Noc listopadowa, reż. J. Grzegorzewski; Saragossa, reż. T. Bradecki; Umowa, czyli łajdak ukarany reż. J. Lassalle).

Od roku 1992 koncertuje na najważniejszych scenach muzycznych i operowych w Polsce, (m.in. Opera Narodowa w Warszawie, Warszawska Opera Kameralna, Filharmonia Narodowa, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Zamek Królewski w Warszawie) oraz na ważnych festiwalach (m.in. Festiwal Mozartowski, Festiwal Claudia Monteverdiego, Festiwal Oper Barokowych, Festiwal Oper Staropolskich, Festiwal Polskich Oper Współczesnych, Festiwal Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim, Międzynarodowy Festiwal Chopin w Barwach Jesieni, Wieczory Wawelskie, Letni Festiwal Pieśni Kompozytorów Polskich, Mazowsze w Koronie, Muzyka Polska w Zabytkach Warszawy, Festiwal Muzyki Sakralnej w Gdyni). Podczas zagranicznych tournée, koncertowała w najznamienitszych teatrach operowych świata, m.in. w Japonii, Korei, Niemczech, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Libanie, Francji, Rosji, na Litwie i Węgrzech.

Wykonuje z powodzeniem repertuar od baroku po utwory muzyki współczesnej w towarzystwie zespołów instrumentalnych i orkiestr – zarówno dla wielotysięcznej publiczności (jak np. podczas plenerowych wystawień oper Don GiovanniCzarodziejski flet W. A. Mozarta, czy na międzynarodowym festiwalu w Peterchofie), jak i podczas koncertów kameralnych. W swoim dorobku wokalnym ma większość dzieł operowych i oratoryjnych W. A. Mozarta, utwory oratoryjno-kantatowe J. S. Bacha, G. Haendela, G. B. Pergolesiego, A. Vivaldiego oraz pieśni P. Czajkowskiego, S. Rachmaninowa, F. Liszta, R. Shumanna, F. Schuberta, F. Chopina, S. Moniuszki, K. Szymanowskiego. Ma w repertuarze także dzieła kompozytorów współczesnych: R. Palestra, Z. Rudzińskiego, P. Łukaszewskiego, S. Moryto, J. Ruttera, A. Pärta, L. Możdżera. Współpracowała ze znakomitymi dyrygentami oraz reżyserami.

Jako solistka, wraz z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej pod dyrekcją Władysława Kłosiewicza, współtworzyła albumy płytowe m.in.: L’Euridice J. Periego oraz Cud mniemany czyli krakowiacy i górale J. Stefaniego. Gościnnie wystąpiła też w nagraniach płytowych Teatru Studio Buffo w musicalu Romeo i Julia J. Stokłosy oraz w projekcie Etnofonie Kurpiowskie. Tribute to Szymanowski and Skierkowski pod kierunkiem W. Grozdew-Kołacińskiej (nominacja do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej). Wzięła także udział w nagraniach koncertowych: Miserere J. A. Hassego pod batutą Andrzeja Borzyma oraz Requiem J. Ruttera pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego (album nominowany do nagrody Fryderyk). Za najlepsze nagranie dzieła o tematyce religijnej Missa solemnis in B minor I. R. von Seyfrieda otrzymała nagrodę Orphee d’Or (2016).

Od 2017 roku jest solistką Polskiej Opery Królewskiej.